Drie keer stilzwijgen van Jezus (4) - Steeds wat nieuws

Steeds wat nieuws
Bijzonder hoe een zoektocht je leidt tot wat oudere predikanten. Ik merk dat er in die tijd veel meer diepgang is. Veel meer is uitgezocht en op schrift gesteld. God openbaart steeds meer aan mij.
Maar wat word er dan meer geopenbaard?


Wat ik ook merk is dat er maar weinig voorgangers zijn, die zo preken dat delen uit de preek uitnodigt om het nader te onderzoeken. Wellicht erg uitspraak waarbij niet ieder in mee gaat, maar ik krijg het gevoel dat voor " gemeente groei" meer de groei in aantal, dan in toerusting is.

Wat kwam ik tegen op mijn zoektocht.
Op mijn zoektocht naar de zwijgmomenten van Christus voordat hij aan het kruis werd genageld, kwam ik een aantal wat ouder studies tegen. Een is het boek "Christus in zijn lijden. Deel 2: Christus in den doorgang van zijn lijden" geschreven door K.Schilder uit 1951.

Masjaal
En daar kwam het Hebreeuwse woord Masjaal van Christus regelmatig voor. Ik werd nieuwsgierig en ben gaan zoeken wat dat nu betekende.

Het Hebreeuwse woord masjaal = spreekwoord, gelijkenis, spreuk.

Kijkend naar een tekst (van K. Schilder),...wij spraken van een masjaal. Niet zonder reden.

De masjaal wordt immers gekenmerkt door drie elementen:
a. er is een verbergen van de waarheid
b. toch een doordringen, dóór het raadsel, náár de waarheid

c. hij wil de toehoorder uit de tent lokken


2 x 3 Verzoekingen. 

3 verzoekingen bij het zwijgen van Jezus.
Eerste verzoeking: Sanhedrin - Jezus zweeg de eerste maal stil.
Tweede verzoeking: Pilatus - Jezus zweeg voor de tweede maal stil.

Derde verzoeking: Herodes - Jezus zweeg voor de derde maal stil.

3 verzoekingen in de woestijn.
Dan de andere verzoekingen van de tegenstander, de satan, in de woestijn, begeerte van het lichaam (Matt. 4:3-4), hoogmoed van het leven (Matt. 4:5-7) en begeerte van de ogen (Matt 4:8-10

Ik zal dit deel voor uw gemak hieronder noteren (HSV)

En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, kreeg Hij ten slotte honger.
En de verzoeker kwam bij Hem en zei: Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen broden worden.
Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.
Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel,
en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van God bent, werp Uzelf dan naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven, en dat zij U op de handen zullen dragen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot.
Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.
Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid,
en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.
Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.
Toen liet de duivel Hem gaan; en zie, engelen kwamen en dienden Hem.

Wat een rijkdom als je dat allemaal vind.

Zwijgen.
Dan nog een klein stukje over het zwijgen zelf.

Ik citeer uit het boek Deel 2: Christus in den doorgang van zijn lijden:

Zijn zwijgen was de werving van Zijn eeuwig recht van spreken.

Het was gehoorzaamheid aan God, toen Christus stilzweeg voor Pilatus, en nu ook zwijgt op al dien woordenkraam der Joden. Dat zwijgen was geen niets-doen; en ook geen reactie; en 't was nog minder: lijdelijk verzet, of revolutie, of een stil gemok. Het was gehoorzaamheid. Het was de trouw van Gods Profeet aan wie Hem zond. Want die Hem zond heeft Hem gezegd, dat Hij geen enkel woord of werk ooit scheiden mag van het ééne Woord, en van het éénheidswerk, waartoe Hij is gezonden in de wereld.