Mijn bekering (1)

God was al eerder bezig, de radiotijd.
Ik denk dat al op een eerder moment bezig was geweest in mijn leven. In de jaren 80 was de lokale radio in opkomst en toen kreeg ik de vraag of ik mensen van Omroep Logos wilde opleiden als radiotechnicus. Het leek me een goed moment om mijn kennis door te geven, en onder de vlag van Radio-Omroep Borsthuis ben ik gestart met de eerste radiocursussen. Logos is een omroep die graag het evangelie wilde doorgegeven. Later in de tijd gingen we samenwerken op het gebied van televisie en hebben we onderricht gehad van regisseur Jos van der Valk, onder meer bekend van de grote spel shows van de KRO.

Het was in die tijd dat we veel samenwerkten op het gebied van media, en daardoor veel in kerken waren. Denk dat daar God al met mij bezig was. Ik moet zeggen dat het me wel wat deed, hoewel ik het niet kon plaatsen.

Maar zoals dat vaak gaat, de wegen scheidden en we gingen ieder ons weegs.

Burnout
Jaren later kwam ik in een burnout te zitten. Ik was totaal de weg kwijt en wist niet wat ik moest doen, en wat te doen. Via het Rode Kruis leerde ik, eigenlijk we, Birgit en ik, Silvia kennen die weleens (vaak) sprak over het geloof en haar leven erin.


Begrafenis gaf letterlijk een nieuw leven.
Nu was in die tijd Birgit nogal actief met pergamano en was op zoek geweest naar een docent. En die vond ze in de persoon van Kinnie van Kalsbeek. Ze zou daar les van krijgen, alleen overleed ze voordat Birgit daar les van kreeg.

Omdat de zus van Birgit naar haar begrafenis gind, Birgit dus ook, en ik per see mee wilde. Ik weet niet waarom ik moest en zou mee naar de kerk. Daar maakte ik de begrafenisdiest mee geleidt door Jaap van der Zeeuw. En ik was helemaal van de kaart. Ik luisterde, luisterde en werd geraakt door zijn woorden. Nadien hoorde ik dat ik de hand van mijn vrouw tijdens de dienst had fijn geknepen.

Wat mij raakte ik weet het niet, maar dit was zo’n warmte…Ik raakte het gevoel en de indruk niet kwijt.

Het was op een avond dat mijn vrouw naar haar toe ging, ik dacht om op te passen, en ik was thuis aan het internetten, toen ik van mijn vrouw een bericht kreeg dat ze een speciaal cadeau voor mij mee gekregen had.
Toen ze thuiskwam bleek het een Bijbel te zijn en een boekje over het Johannes evangelie. Ik had geen idee waarom en wat ik eraan had, maar legde het terzijde om later in te kijken.
Het is was in die tijd dat downloads nogal lang duurden, en uit verveling pakte ik het boekje en begon het te lezen. Het ging over Jezus, Zijn leven en was best aangrijpend interessant. En het boeide bij. Ik legde het boekje weg, pakte het weer, legde het weer weg en ga zo maar door. Tot op het moment dat ik het verhaal las van Nikodemus. Ik bleef lezen, herlezen, herlezen.

NicodƩmus, ook gespeld NikodƩmus, was een Farizeeƫr en een leraar in Israƫl, die met Jezus sprak (zie Joh. 3), en na diens sterven voor zijn begrafenis zorgde.
Hij was ‘de leraar van IsraĆ«l’, zoals Jezus hem noemde. Ook was hij overste van de Joden (Joh. 1:1) en lid van de Hoge Raad (het Sanhedrin, Joh. 7:50). Hij moet zeer bij zijn landgenoten in aanzien zijn geweest. Hij ging in de nacht naar Jezus om met Hem kennis te maken, maar door zijn vrees hoe anderen erop zouden reageren, ging Hij in de nacht.

Johannes 3: 1-13
We lezen het volgende in Johannes 3: 1-13

Zo was er een Farizeeƫr, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. 'Rabbi,' zei hij, 'wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.' Jezus zei: 'Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.' 'Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?' vroeg Nikodemus. 'Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?' Jezus antwoordde: 'Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.' 'Maar hoe kan dat?' vroeg Nikodemus. 'Begrijpt u dit niet,' zei Jezus, 'terwijl u een leraar van Israƫl bent? Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?

Dit moment, dit gesprek, deze nacht was het moment dat ik brak, in huilen uitbarstte omdat ik realiseerde dat ik nu Jezus nodig had, en niemand anders. 
Ik realiseerde dat het God was die mij aangeraakt had tijdens de begrafenis dienst.
Samen met mijn vrouw heb ik dit stuk voor het slapen gaan gelezen en heb ik samen met haar gebeden, Jezus toe te laten in ons leven.

Alleen hoe te bidden, gewoon zeggen wat in je hart opkomt. Het was wellicht ook een simpel gebed, maar de gevolgen waren groot, we waren bekeerd!

Nieuwe fase, sterven en wedergeboren worden.
Het was een nieuwe fase in mijn leven waarbij ik, samen met mijn vrouw, ons leven over gaven aan Jezus.

Wel heel apart, mijn vrouw was er al eerder mee bezig geweest en wist dat Jezus onze redder kon en mag zijn, alleen had zij er nog niets over verteld. Ze zweeg in alle talen tot het moment dat ik ook aangeraakt werd, en koos voor Jezus.
Wat een avond, de reis was nu echt begonnen.

De omgeving reageerde verbaast, hoewel sommigen het wel hadden zien aankomen. Geen idee hoe, maar het was wel zo. En velen vonden het verhaal ook bijzonder, immers ik was niet aan de drugs, of drank, maar het was een wat simpeler bekering.

Doop.
Op 28 november was het dan zover, toen werden we, Birgit en ik, gedoopt in de baptisten gemeente " Gods is Liefde", in Hengelo, door ds. J. van der Zeeuw. Saillant detail, het werd opgenomen en gebruikt voor het programma " Tussen Hemel en aarde"  van RTV Oost.

Komt tot mij.
Het was een persoonlijke boodschap die Jezus aan mij doorgaf. En later las ik dan ook het bekende vers in Mattheus 11:28-30.


"Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht."