Burnout



Een burnout zal mij niet overkomen, dacht ik, maar helaas niets is minder waar. Als je er midden inzit ga je uitzoeken waarom het gebeurd is, je vraagt je je af of je het had kunnen voorkomen. Ik heb ook al gezien dat christenen, pastors, gemeenteleden ook een burnout kunnen krijgen. Nu ben ik geen pastor, maar bij mij gebeurde het tijdens mijn werk. 


Batterij opladen
Het is net een batterij van een iPhone en de programma's die erop draaien. Hoe meer programma's er aan staan, hoe sneller de batterij leeg. En als je de batterij vergeet op te laden tot de volle lading, dan word de tijd waarin je gaat opladen steeds kleiner, en komt er steeds minder lading in de batterij. De reserves worden opgebruikt.

Treffend was verhaal Elia
Dit vond ik op de site van Stichting Promise. Ik vond het nogal confronterend nu ik hetzelfde mee maak. Een openbaring van mijn leven nu. Dus dacht ik, ik zal dit eens in een blog zetten, ook om anderen mee te bemoedigen.

Elia 
Inherent is hier aan het Bijbelgedeelte van Elia.
Lees eerst 1.Kon.18 en 19 (t/m vs.18) De Karmel, de woestijn en Horeb vormen het decor van een zeer intensieve, emotionele periode in het leven van Elia. Met name het verschil tussen de Karmel en de woestijn maakt in eerste instantie grote indruk. 

De depressieve, teneergeslagen figuur onder de bremstruik lijkt op het eerste gezicht in geen enkel opzicht op de vurige strijdlustige profeet op de berg. (1Kon.18:30 en 19:4) 

Elia richtte zich tot een grote menigte, 'tot het gehele volk' en deed driemaal een beroep op hen. Eerst trachtte hij het geweten van het volk wakker te schudden met de woorden: "Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Indien de Here God is volgt Hem na, maar indien de Baal het is, volgt hem na." (SV 1Kon.18:21)

Symptomen

1 Dwang om jezelf te bewijzen
Vaak is er eerst het verlangen jezelf, God en de wereld te bewijzen dat je een positieve invloed op je leven kunt uitoefenen. Later wordt dit geleidelijk aan tot een dwang. Je kunt op dit punt moeilijk grenzen trekken.
Ik heb daar denk ik weinig last van gehad, hoewel ik me toch wilde bewijzen op tal van vlakken en vaak kritiek had op anderen, dat zaken beter kunnen.

2) Sterkere inzet
Door de geleidelijke dwang wordt de inzet op de bediening of het project steeds groter. 
 Ja mijn project was media en daar cursus in geven.

3) Subtiele verwaarlozing van jezelf
Je denkt nauwelijks aan je eigen behoeftes. 
Zeker je denkt altijd aan anderen, ook bij het maken van opnames. Alleen die anderen zien je op dat moment met de camera maar zien niet het vele werk bij de montage. Ach hij neemt het wel even op. Kosten, het is toch voor de Heer?

4) Verdringing van behoeftes en conflicten
Innerlijke conflikten en geestelijke- en psychische instabiliteit worden niet meer (h)erkend. 
Deze viel mee, hoewel innerlijke conflicten er wel waren.

5) Paradigma van waarden
Er vindt een ommekeer plaats in je denken. Je waarneming, interpretatie en waardering van je leefwereld verandert. Er is een verkeerd tijdsbesef. Alleen het 'nu' telt, er is geen realistische tijdsplanning of praktiseren van Bijbelse prioriteiten meer mogelijk. 
Tijdsplanning was er niet meer dat klopt, ook het Bijbellezen ging achteruit in praktische tijd.

6) Sterke ontkenning van de ontstane problemen
Invloed van anderen wordt niet getolereerd. Geen energie of geduld is er om je met anderen bezig te houden. Je visie op de wereld is behoorlijk versmald. De intolerantie neemt toe.
Ik begon me te storen aan de kleine veranderingen die men graag wilde hebben in de films, het kost tijd en moeite

7) Terugtrekken
Je ervaart gevoelens van desorientatie en hopeloosheid. Je begrijpt God niet meer en bent (verbolgen) boos op Hem. Je wordt cynisch en eigenwijs. 
In mijn geval niet. Ik was moe en moe, wellicht boor op mijzelf dat sommige zaken niet meer lukte

8) Voor buitenstaanders een zichtbaar veranderd gedrag
Je kunt geen enkele (opbouwende) kritiek meer verdragen, alles wordt als een persoonlijke aanval gezien. 
Klopt kritiek word lastig te verdragen, je moet denken, wat kan ik er mee, maar ik dacht, moet dat echt?

9) Depersonalisatie
Er treedt langzaam een gevoel van verlies van je eigen persoonlijkheid op. 
Wellicht valt het een ander op.

10) Innerlijke leegte
Je hebt nog hele zwakke pogingen om kracht op te doen. Ook ervaar je steeds meer tegenstand vanuit de geestelijke wereld. 
Soms wel, kracht opdoen is dan lastig, meer tegenstand ja.
  
11) Depressie
De uitzichtloosheid, de hopeloosheid, gevoelloosheid worden steeds sterker. Je kent geen vreugde meer, alles is een zwarte sluier. Je krijgt 'storingen' in de biologische klok van het lichaam. Je hebt de behoefte om altijd maar te slapen, terwijl je tegelijkertijd slaapproblemen hebt. Persoonlijke initiatieven en motivatie ontbreken geheel. 
Dat klopt, nergens meer zin in, je afvragen waarom het niet gaat, veel moe zijn, niet meer willen. Bekende signalen

12) Volledige BURNOUT
Totale uitputting, het leven lijkt zinloos, kleurloos. Niets gaat nog
Ok dat merkte ik door dat ik geen zin meer in dingen had, het gaat allemaal zo moeizaam.

Erkennen en toegeven.
Door hier aan toe te geven en dan te gaan denken hoe het anders kan, en er naar gaan handelen i.s.m de bedrijfsarts en anderen die ik geraadpleegd hebt, gaat het beter, maar alles moet wel gebeuren in stapjes en met de nodige voorzichtigheid.

Je goed voelen wil niet zeggen er weer vol tegenaan gaan!


Oplossing:
Maak af waarmee je bezig bent, wat niet terzake doet gooi het overboord. Alleen als iets echt af is, dan begin aan een nieuw deel. Rust bewaren is hierin belangrijk en tussentijds (geestelijke pauze).