Drie keer stilzwijgen van Jezus (3) - Hij zweeg stil om (2)

Hij zweeg stil, nu deel twee van wat ik kon vinden over het stilzwijgen van Jezus.









Hij zweeg stil, om te laten zien dat hij de dood wilde accepteren, geslacht worden als God's lam. Beschuldigingen van de vijanden werden niet weerlegt.

Hij zweeg stil, om de schuld van het zondig gesprek van de eerste moeder met de tegenstander te dragen.

Hij zweeg stil, voor de zondige verantwoording van Adam te boeten.
Adam die niet de verantwoording nam, en wees naar een ander. Dit lezen we in Genesis.

Gen 3:10 en 11 (HSV)
"Hij antwoordde: 'Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.' 'Wie heeft je verteld dat je naakt bent? Heb je soms gegeten van de boom waarvan ik je verboden had te eten?"

Adams verweer.
De mens antwoordde: 'De vrouw die u hebt gemaakt om mij ter zijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten.
'Waarom heb je dat gedaan?' vroeg God, de HEER, aan de vrouw.

Eva's verweer
En zij antwoordde: 'De slang heeft me misleid en toen heb ik ervan gegeten.'


Hij zweeg stil om alle zonden van Adams nakomelingen

Hij zweeg stil om voor alle soorten van zondig stilzwijgen, waardoor men zich aan zonden van anderen deelachtig maakt, te voldoen, wanneer men zwijgt als men spreken moest hetgeen dat recht is (Psalm 58 vers 2) (NBV), "Spreekt u werkelijk recht, raad van rechters?
Oordeelt u billijk, mensenkinderen?" 


Hij zweeg stil, wanneer men zich schaamt Christus voor de wereld te belijden, Leviticus 19:17 (NBV), "U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt."

Hij zweeg stil, opdat Hij die onbehoorlijke, waarmee de mensen zichzelf en hun eer plegen te verdedigen, mocht verzoenen.

Hij zweeg stil, en verontschuldigde Zich niet om de grote zonde van verontschuldiging goed te maken

Hij zweeg stil om voor die zonden te boeten, die door de welsprekendheid bedreven worden.

Hij zweeg stil dat als iemand u vraagt waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden.
(1 Petrus 3 vers 15 (NBV): " maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied").


Hij zweeg stil om het stilzwijgen van Zijn dienstknechten en kinderen te heiligen als zij zich, nadat ze hebben getuigd van de Waarheis en onschuld gegeven hebben, eindelijk zwijgen. 
Hoewel de wereld kwalijk zal oordelen erover, als we niet reageren op de vragen die ons gesteld zijn, of de laster, het kwaadspreken, het beschimpen. 
Dat de wereld dan vind dat we hoogmoedig zijn omdat we geen antwoorden geven. 
Van Pilatus kreeg Jezus ook dat verwijt. Kijk maar eens in Johannes 19 vers 10 (NBV) "Pilatus dan zei tegen Hem: Spreekt U niet tot mij? Weet U niet dat ik macht heb U te kruisigen, en macht heb U los te laten?.

Hij zweeg stil om Zijn navolgers, ons dus, een goed voorbeeld te geven. 

In een van de volgende blogs kom ik hierop terug. Want welke voorbeelden worden hier genoemd?