Scharlaken rood in de Bijbel

Rood is een van de bekende kleuren in de Bijbel. Op het eerste gezicht alleen maar een kleur maar het heeft ook een diepere betekenis. Het geeft als kleur een diepere betekenis in de Bijbel, maar het ontstaan van de kleur, heeft ook een betekenis.

Dat is nu het mooie van Gods Woord, door het alleen maar te lezen zijn we er nog niet. Maar als we de grondteksten erbij nemen, en vanuit daar op onderzoek uitgaan, zijn er nog meer verborgen schatten te vinden die allemaal leidden naar het uiteindelijke Meesterwerk van God, om met Henk Binnendijk te spreken.
Een worm ligt aan de basis van de kleur scharlaken rood. Ja, je leest het goed een worm, genaamd "coccus ilicis". Een heel, heel klein diertje...

Het woord worm komen we vaker tegen in de Bijbel. Maar als je alleen de Bijbel leest, en niet verder graaft, dan ontgaat je veel. In de grondtekst staat er niet zomaar “worm”, maar er staan twee specifieke en verschillende wormsoorten in. En dat is, Gods Geest kennende geen toeval.

De twee soorten “wormen” die in Gods Woord een betekenisvolle rol spelen zijn: 
  1. De made – Hebreeuws “rimmah”, (Strong H7415)
  2. De scharlaken worm – Hebreeuws “towla’at”, (Strong H8438) 
Beide komen o.a. voor in dezelfde passage, namelijk in Job 25:6, waar staat:

“… Hoeveel te minder een sterveling, een made, en de zoon van een mens, een worm!”

1. De made
Deze worm wordt in verband gebracht met de mens in het algemeen. Allereerst de oorsprong van de mens. 

Aarde..
De made is een worm die van de aarde houdt. Die “vindt het prachtig om in aarde te woelen”, zeg maar. Net zoals de made is de mens – naar Adam – gebonden aan de aarde. 
Zijn gerichtheid is aards, zijn uitgangspunten zijn werelds. In 1Korinthiërs 15:47 staat geschreven: “De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede Mens is de Heere uit de hemel.”

Verduisterd denken van de mens.
Maden houden van duisternis. Als het licht opkomt, zoeken ze de duisternis weer op. Net zo houden de mensen meer van de duisternis dan van het licht, zoals Johannes 3:19-20 heel treffend aangeeft:

En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.

Ontaarding van de mens
Het begrip “ontaarding” moet worden gezien als verrotting, bederf.

Psalm 49:13 zegt: Toch blijft de mens, in al zijn aanzien, niet bestaan;
hij wordt gelijk aan de dieren, die vergaan.
En Prediker 3:19 spreekt ook van een complete nutteloosheid van zowel mens als beest: “Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.”

Bestemming van de mens
Het mag duidelijk zijn dat de mens zonder God – zonder het volbrachte reddende werk van Jezus Christus – ronduit een afschuwelijk einde tegemoet kan zien. Het is daarom niet verwonderlijk dat hiervoor de associatie met wormen wordt gebruikt.

2. De scharlaken worm
Nu wordt het tijd om deze scharlaken worm eens nader te bekijken. Waarom intrigeert deze worm?  Omdat Jezus in een profetie ook is vergeleken met een worm! 
In Psalm 22:7 staat namelijk geschreven: “En ik ben een worm en niet een man, een smaad voor de mensheid en veracht door het volk.”  Eigenlijk noemt Jezus Zichzelf dus een worm! En uiteraard slaat dit op Jezus Christus in Zijn vernedering op aarde.

De rode kleur
Op verschillende plaatsen in de Bijbel komen we de kleur tegen.

Bijvoorbeeld in de Tabernakel. In opdracht van God werd de scharlaken rode kleur veelvuldig gebruikt bij de bouw van de tabernakel, o.a. bij het vervaardigen van de priesterkleding , tentkleden en gordijnen:

En zíj moeten daarvoor het goud en de blauwpurperen, de roodpurperen, en de scharlakenrode wol en het fijn linnen nemen. (Exodus 28:5 HSV)

De tabernakel moet u vervolgens maken van tien tentkleden, van dubbeldraads fijn linnen en blauwpurperen, roodpurperen en scharlakenrode wol. (Exodus 26:1 HSV)

Scharlaken rood is ook de kleur van bloed, en het bloed van het brandoffer, dat tegen het altaar gesprengd werd, zoals we lezen in Leviticus 1, de verzen 4 en 5.
"Daarna moet hij zijn hand op de kop van het brandoffer leggen, zodat het hem ten goede zal komen door verzoening voor hem te bewerken.
Dan moet hij het jonge rund slachten voor het aangezicht van de HEERE. En de zonen van Aäron, de priesters, moeten het bloed aanbieden en het bloed sprenkelen rondom op het altaar dat bij de ingang van de tent van ontmoeting is."
Daarnaast is rood, de kleur van onze zonden zoals we lezen in Jesaja 1:18:
"Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de HEERE. Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol."

En zo zal er veel meer te vinden zijn over de betekenis van de rode kleur! Aan u de uitdaging dit te onderzoeken.

Maar waar komt deze kleur nu vandaan?
De scharlaken rode kleurstof werd verkregen uit de dode lichaampjes van de ‘worm'. Het is de  
coccus ilicis,  Deze coccus ilicis ‘worm’ is een heel speciale ‘worm’.

Als de tijd voor de vrouwelijke coccus ilicis gekomen is om haar jongen voort te brengen:
  • Hecht ze zich vast aan een boom of tak.
  • Ze maakt zich zo stevig vast, dat ze nooit meer los kan komen.
  • Daarbij maak zij een hard schild om de eitjes die ze onder zich legt te beschermen.
  • Als de larven uitkomen leven ze beschermd onder haar lichaam en voeden zich met hun levende moeder.
  • Als de jonge wormpjes na enkele dagen voor zichzelf kunnen zorgen, sterft de moeder.
  • Op dat moment lekt er een scharlaken rode vloeistof, die niet alleen op het hout waar ze aan bevestigd, maar kleurt ook de jonge wormpjes voor de rest van hun leven.
  • drie dagen na het sterven van de moeder verliest haar lichaam de scharlaken rode kleur en verandert in een soort witte was, die als sneeuw op de grond valt.
  • Het hoofd en de staart worden dan als het ware samengetrokken waardoor de vorm van een hart ontstaat.
Waarom zit er zoveel symboliek in deze worm?

1. De worm bevestigt zich aan het hout, om daar te sterven. 
Jezus stierf aan een houten kruis waaraan Hij Zich vrijwillig had laten vastnagelen.

2. De worm bevestigt zich aan het hout, om nieuw leven voort te brengen. 
Jezus liet zich kruisigen, omdat dit de enige weg was om eeuwige verlossing van de zonden te bewerken.

3. De worm beschermd haar nageslacht. 
In de Bijbel zegt Jezus hierover in Johannes 17 vers 12:
"Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt."

En verder in Mattheus 18 vers 10
"Pas op dat u niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg u dat hun engelen in de hemelen altijd het aangezicht zien van Mijn Vader, Die in de hemelen is."

3. De larven blijven in leven door het eten van hun levende moeder. 
Jezus is het levende brood.

4. Door het sterven worden de larven scharlaken rood gekleurd...
Exodus 24:8 waarin we lezen:
"Toen nam Mozes het bloed, sprenkelde het op het volk en zei: Zie, dit is het bloed van het verbond dat de HEERE met u gesloten heeft op grond van al die woorden."

En het bloed is belangrijk want in Hebreeën 9 vers 22 vinden we: 
"En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats."

En tot slot in Romeinen 3 vers 25 vinden we:
"Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed."

Opmerkelijk!
En dan zien er nog wat opmerkelijks. Drie dagen na haar sterven ondergaat de worm een metamorfose. Haar lichaam verliest de scharlaken rode kleur, en verandert in een soort witte was, die als sneeuw op de grond valt.

Dit hebben we in de Bijbel eerder gelezen en wel in Marcus 9 vers 3:
"En Zijn kleren werden blinkend, zeer wit, als sneeuw, zo wit als geen wolbewerker op aarde ze kan maken."

En wat mij dan opvalt is dat het hier gaat om de vrouwelijke vorm van de worm. En dat is weer bijzonder...
Maar waarom? Een zuster in geloof, met wie ik vaak Bijbelstudies op afstand doe, kwam dit tegen. Spreuken 32 vers 21:


"Zij is niet bevreesd voor haar huisgezin vanwege de sneeuw, want heel haar huisgezin is in scharlaken gekleed." 

Wat een rijkdom bergt het Woord van God. En hoe belangrijk zijn kleine dingen, die weer grootste dingen tot stand kunnen laten brengen.
Het gaat niet om aanzien, de positie die je hebt, maar God kan meer doen met de kleine dingen die vaak niemand ziet.