Een nieuw kans

Er is een lied van Vera Mann, “Nog een kans”, dat gaat over weer opnieuw beginnen, een nieuwe kans krijgen. Het is de begintune geweest van de serie vrouwenvleugel, waarin we de verhalen mochten volgen van vrouwen die in de gevangenis beland waren. Vanaf dat moment wel of geen toekomst meer. Wel uitzien naar een nieuwe start als ze eruit zouden komen, maar dan afgewezen worden door de wereld omdat ze uit de gevangenis kwamen. Dan is de vraag: “Kunnen we, kan ik, opnieuw beginnen?”


Inherent aan de laatste vraag, ook de scene uit Jesus Christ Superstar, waarin Maria zich afvraagt: “Could we start again please”. Kunnen we een nieuwe start maken, een nieuw begin, en het oude, wat er verkeerd ging, achter ons laten.

Vergeving vragen
Zo vaak in het leven zie je die vraag opkomen. Na een ruzie, in het huwelijk, als je iemand gekwetst hebt. En vaak zie je dan dat mensen blijven hangen in die schuldvraag, maar nooit naar de ander gaan om vergeving te vragen, om de excuses aan te bieden. Vaak met de gedachten, zij, hij zal wel geen vergeving vragen, er is niet meer te praten. Maar bedenk dat dat jouw gedachten zijn. Heb je hem of haar werkelijk benadert? Of blijf je hangen in deze excuses om maar niet echt in actie te moeten komen.

Een echtpaar dat ik ken, vertelde me dat als ze ruzie hadden gehad, ze niet eerder naar bed gingen voor dat het uitgepraat was, en elkaar hadden vergeven.
En dat is iets waar wij van kunnen leren. Niet alleen in het huwelijk, maar ook in vriendschap, ook in onderlinge contacten.

En niet alleen vergeven, maar ook bij het kruis brengen. Het kruis van Jezus Christus op Golgotha. Want door alles te vertellen aan Hem en vergeving te vragen, kan Hij erin ondersteunen, en alles weer goed maken. Ja in feite een nieuwe start creëren zodat je van dat punt verder kunt.



Nieuw start is mogelijk
Ja het is mogelijk op nieuw te starten, het is mogelijk om een nieuwe start te maken na een ruzie, ja het is mogelijk.
Soms door verder te gaan met die persoon, of als die niet wil vergeven, verder te gaan met een ander pad in je leven.
Maar opnieuw starten is mogelijk.
Kijk wat Jezus heeft gedaan nadat Hij gekruisigd was. Hij is opgestaan vanuit de dood. Een nieuwe start.
Wat heeft Noach gedaan na de zondvloed? Ook een nieuwe start.
De vissers die Jezus riep, lieten hun werk achter en gingen Jezus volgen, een nieuwe start.
En voor die nieuwe start, heb je durf nodig, maar vooral iemand die je daarin kan steunen. Mensen om je heen maar vooral Jezus.
Vraag is durf jij die stap te maken om een nieuwe start te maken, om het oude achter je te laten en om te gaan naar Golgotha, naar het Kruis, om daar te knielen en te vragen om een nieuwe start.

Open armen
Jezus staat klaar met open armen om je te ontvangen.
In Mattheus 7 vers 7 (HSV) staat het volgende:
“Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden”. En dit gedeelte wordt gevolgd door vers 8: “Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.”

Het doet me denken aan een nummer van Jim Reeves, Welcome to my world.

Welcome to my world, Won't you come on in?
Miracles, I guess, Still happen now and then
Step into my heart, Leave your cares behind
Welcome to my world, Built with you in mind
Knock and the door will open, Seek and you will find
Ask and you'll be given, The key to this world of mine
I'll be waiting here, With my arms unfurled
Waiting just for you, Welcome to my world

Ik weet niet of de tekst bewust zo gemaakt is, maar het geeft wel weer de uitnodiging die de Here Jezus ons geeft.

Vaak moet je wachten.
Soms krijg je direct antwoord, soms moet je wachten, heel lang wachten, want de tijd van God is aan andere tijd dan wij kennen. Maar blijf volharden, in je gebed, in je vraag, er komt een keer dat ook jij opnieuw kan beginnen. Ik ben ook al zo vaak opnieuw begonnen, ik ben ook zo vaak al gestruikeld, maar steeds richtte Jezus mij op, omdat ik dat bracht bij Golgotha, bij het kruis, bij Jezus.

Tot slot, ik ben dankbaar

En ik ben er dankbaar voor dat Hij, soms niet op de manier zoals ik had verwacht en had gewild, mij weer opnieuw heeft laten beginnen.