Rust nemen

Rust nemen is crucial in ons dagelijks leven. Ik merk het ook dat ik altijd bezig was en daardoor geen tijd meer voor mezelf nam, altijd druk voor een ander, even dit en even dat. Een groot deel gaf daar verder nooit respons op, een bedankje, of een bemoediging. Een klein deel gelukkig wel.

Maar waar sta ik in het verhaal. Waar sta ik in mijn leven? Dat is een confronterende vraag. Ik zou eigenlijk beter moeten weten. Als christen, die de Bijbel leest en toepast. 
Want het was God die in Genesis 2 de verzen 2 en 3, de rustdag instelde.




Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.

Die rustdag die ik ook mag koesteren. Een dag van geen verplichtingen, dag van niets te hoeven afmaken, geen druk.
In deze tijd zie je dat die dag ons afgenomen wordt. En daar zijn we zelf bij. Het is onder de vlucht van 24 uurs economie. Niemand heeft dan meer een dag rust. We kunnen boodschappen doen op de zondag middag. Moet toegeven, dat kan best eens handig zijn.

Maar als je dan waarom op de zondag, dan is het antwoord: “We zijn zo druk door de week, dan hebben we er geen tijd voor”. Bizar eigenlijk, door de week druk, druk, druk, de zondagsrust inleveren om dat je te druk bent. Dus ben je nu 7 dagen in de week druk.

Wat als je door de week eens op tijd stopte met je werk. Gewoon om 17.00 naar huis. De winkels zijn tot 20 vaak open. Dan heb je de zondag voor jezelf.
Maar nee, we mensen zijn een ster in het maken van excuses. Het werk moet af, dit moet af, ik heb in de avond nog wat anders.
Dus door het vele (extra) werk in de week, en ook op de zaterdag, laat jij je rust schieten.
Ja maar de klant…leeft de klant jou, of leef jij je eigen leven.

Ik heb er weleens over nagedacht, waarom is dan de klant koning. In mijn dagelijks werk heb ik nu zelf gemerkt dat als ik een mijzelf vooropstel, en de klant even niet, en op mijn tempo alles goed afwerk, ik op een dag dezelfde hoeveelheid werk verzet als anders, maar dan zonder stress. Een win-win situatie. De klant krijgt een gefundeerd goed antwoord waarmee hij verder kan, ik houd energie over.

Dus de zondag is en blijft een rustdag voor mij, Bijbels gezien, menselijk gezien. En ja ik weet dat anderen de zaterdag als rustdag hebben. Hoe dan ook men heeft dan een rustdag.
En als ik dan geniet van deze rustdag, dan kan ik onder meer genieten van Psalm 131:2

Voorwaar, ik heb mijn ziel tot rust
en tot stilte gebracht,
als een kind dat de borst ontwend is, bij zijn moeder,
mijn ziel is in mij als een kind dat de borst ontwend is.

De schrijver David de Vos op de website Goandtell verwoordt het zo mooi. Ik citeer:

“Hier zegt de bijbel niet alleen dat God ons rust geeft, maar ook dat wij in staat zijn om onszelf tot rust te brengen. Daar moet je tijd voor nemen. Sommige mensen klagen dat ze nooit Gods stem verstaan. Als je altijd maar druk bent kan dat een oorzaak zijn waardoor je Hem niet hoort.

God heeft zelfs een verplichte rustdag gegeven: de sabbat. Waarom? Om ons iets op te leggen? Nee, omdat wij het zo hard nodig hebben om regelmatig ‘in rust’ te zijn. Wist je dat je God juist in die rust ontmoet? Ik denk zelfs dat het een tactiek is van de duivel om mensen alsmaar in de greep van onrust te houden. Zolang we onrustig zijn zullen we niet de tijd vinden om echt naar God te luisteren.

Rust creëer je door tijd te nemen, tijd om op adem te komen. Lekker wandelen, slapen of een warm bad nemen zijn hele praktische dingen waardoor je in de rust komt. Uitkijken over een groot meer of de zee. Gewoon ff niks moeten is een manier om tot rust te komen. Als jij ook teveel onrust binnenin je ervaart, breng jezelf dan ‘actief’ tot rust. Bid niet alleen om rust, maar bid én rust uit. Als je al langere tijd onrustig bent, zul je merken dat het ook langer duurt voordat je rustig wordt. Maar geef niet op, neem net zoveel tijd als nodig is. En ontmoet God in de rust.”

En dat is de bedoeling van rust, genieten van de rust, genieten van de omgeving, je gezin, de natuur, genieten van God.