Zeven Kruiswoorden



7 Kruiswoorden
Nu we het stilzwijgen hebben bestudeert en waarom Jezus zweeg, gaan we nu kijken naar de 7 kruiswoorden. Ik heb deze studie in het kort weergegeven, er is al zoveel over geschreven. Ik moet ook denken aan het gezang: "Aan het ruwhouten kruis...".







Op die heuvel daarginds stond een ruwhouten kruis,
het symbool van vervloeking en schuld.
Maar dat kruis werd de mens,
tot het kostbaarst kleinood,
daar Gods wet aan dat hout werd vervuld.

'k Klem mij daarom aan Golgotha’s kruis,
tot de Heer komt en met Hem het loon,
als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis,
eens verwisselt voor d'eeuwigheidskroon.

O dat ruwhouten kruis, door de wereld gesmaad,
heeft een wond're bekoring en macht,
want Gods Zoon liet Zijn troon,
Hij droeg smaadheid en hoon,
om de vreugd' die dat kruis heeft gebracht.

'k Klem mij daarom aan Golgotha’s kruis,
tot de Heer komt en met Hem het loon,
als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis,

eens verwisselt voor d'eeuwigheidskroon.




Het gaat om de volgende Kruiswoorden.


1. “Vader, vergeef het hun, wat zij weten niet wat zij doen” (Lucas 23:34).

2. “Voorwaar, Ik zeg U, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn” (Lucas 23:43).

3. “Vrouw, zie uw zoon (...) Zie uw moeder (Johannes 19:26-27).

4. “Mijn GOD, mijn GOD, waarom hebt Gij Mij verlaten? (Marcus 15:34).

5. “Mij dorst” (Johannes 19:28).

6. “Het is volbracht!” (Johannes 19:30).
7. “Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest” (Lucas 23:46).

Vergeef het hun
“Vader, vergeef het hun, wat zij weten niet wat zij doen” (Lucas 23:34).
Een gebed aan de Vader om vergeving, als een uitgestoken hand die spreekt van schuld maar genade aanbiedt. Een donkere hand daarom - die spreekt van schuld.

U zult met mij in het paradijs zijn
“Voorwaar, Ik zeg U, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn” (Lucas 23:43).
Een hand uitgestoken in vriendschappelijke ontmoeting aan degene die deze genade aanneemt, de belofte om met Hem in het paradijs te zijn. 

Aan elkaar gegeven.
“Vrouw, zie uw zoon (...) Zie uw moeder (Johannes 19:26-27).
Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. Daarna zeide Hij tot de discipel: Zie, uw moeder. Onder het kruis, aan de voeten van Jezus, staan degenen die als familie aan elkaar gegeven worden. Om Jezus in elkaar te herkennen. Om vanaf nu Jezus' handen en voeten op deze aarde te zijn.

Als we dit stuk samenvatten is het een handreiking om Jezus (de Heiland) aan te nemen als je verlosser. Maar je moet wel een aantal stappen doen, welke vanuit God gezien zijn.

  1. Er is een schuld, die vergeven moet worden, en die vergeving ligt al klaar - Jezus heeft er voor gebeden.
  2. Als je dat aanbod aanneemt, neemt Jezus jou aan, en mag je bij Hem in het paradijs zijn.
  3. Als je Jezus aanneemt, wordt je door Hem gegeven aan de anderen die bij Hem horen.


Nu gaan we naar de volgende woorden. De woorden die weg naar God vanuit ons perspectief laat zien.

God verlaten
“Mijn GOD, mijn GOD, waarom hebt Gij Mij verlaten? (Marcus 15:34).
Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? De kreet van godverlatenheid, die Jezus aan het kruis leerde kennen… de ervaring die hij deelt met ons.

Dorst
“Mij dorst” (Johannes 19:28).

Onlesbare dorst. Degene die de oceaan met water en met leven vulde, heeft nu zelf dorst en sterft… zodat onze dorst naar God gelest kan worden.

Nu vind er wat vreemds plaats, we gaan het 7de kruiswoord omdraaien met het 6de.

Geest in de Vaders handen
“Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest” (Lucas 23:46).
Degene die de mens de adem inblies blaast nu zelf de levensadem uit. Zodat wij onze geest, onze levensadem, aan de handen van de Vader kunnen toevertrouwen. Vrijwillig geeft Hij zijn leven op, verliest zijn leven om het te winnen voor iedereen…


Je ziet hier dat Vader Zoon en Geest alledrie aanwezig zijn bij het sterven van Jezus; de Zoon geeft de Geest terug aan de Vader.

Als we dit samenvattend kunnen we het volgende stellen:
  1. Je moet eerst merken dat je God kwijt bent, dat je Godverlaten bent - en Jezus heeft voor jou van God verlaten willen zijn.
  2. Je moet dorst hebben naar God - en Jezus heeft ook dat gekend.
  3. Je kunt je aan God, de Vader overgeven. Jezus heeft zichzelf helemaal "ontledigd" om dat mogelijk te maken.


En dan het mooiste moment, het 6de Kruiswoord.

Volbracht
“Het is volbracht!” (Johannes 19:30).
Het 6e woord, "het is volbracht", brengt alles bij elkaar. Aanvaarding in "het is volbracht" - de cirkel sluit zich. 


Bron: Holyhome.