Tabernakel (1) - Start van een nieuw leven?

Al een tijd heb ik op het hart om wat te vertellen over de tabernakel. Ik ben er al een tijd mee bezig, om te bestuderen waarom de tabernakel is gemaakt en welke symboliek er in verscholen is. Het is net als de Bijbel, door het te bestuderen zie je ook na verloop van tijd de diepere betekenis ervan.

Ik heb een ander onderverdeeld in 2 gedeeltes, eerst de hoofdlijnen, voor zeg maar de beginners, en dan de verdere uitleg van delen van de tabernakel, hier gaan we dieper op het onderwerp in.

De hoofdlijn start altijd met een cijfer, een gedeelte met een letter. Verder, waar nodig, gebruik ik meerdere vertalingen. Let op, dat wat ik schrijf mijn verhaal is, mijn onderzoek en dat er nog veel meer te vinden is, en zelfs kan uitmonden in discussies. Onderzoek alles en behoud het goede.

Oude testament
Nu zullen velen zeggen, de tabernakel is eigenlijk niet meer relevant, het staat in het oude testament, en dat is niet meer van deze tijd. Daar ben ik het niet mee eens. God heeft zijn Woord gegeven, bestaande uit het oude testament en het nieuwe testament. Je zou God te kort doen om alleen nog het nieuwe testament te gebruiken. Daarnaast worden in heel veel verzen verwezen naar het oude en nieuwe testament. Er is als het ware een koppeling, tussen beidde boeken. Door deze koppeling zijn ze onlosmakelijk verbonden aan elkaar, net zoals God onlosmakkelijk is verbonden aan de Bijbel. Het Woord wat God ons gegeven heeft.


Het bijzondere is dat alles wat er in de Tabernakel voorkomt, rechtstreeks verbonden zijn met de Bijbelnoeken. Zo komen we tot de volgende indeling.

·     De 4 evangelien staat voor de 4 pilaren van de poort[ingang]
·     Handelingen [bloedbesprinking]
·     Romeinen [brandofferaltaar]
·     Korinte [wasvat]
·     Galaten [de deur van het heiligdom]
·     Efeze [tafel der 12toonbroden]
·     Filippensen [de gouden kandelaar]
·     Kolossensen [het wierook altaar]

Terug in de tijd.
We gaan terug naar de tijd waar de Israëlieten wegtrokken uit Egypte, weg van de slavernij, waar ze aan een groot avontuur begonnen. Het was een tijd van grote onzekerheid. Wat stond hun te wachten? Wat zou er gebeuren? Er waren zoveel vraagtekens. Om aan al die onzekerheden een eind te maken bedacht God een plan.

Hij wilde dat men de tabernakel ging bouwen.

Laten we de Bijbel openen en gaan lezen in Exodus 25 de verzen 1 tot en met 9
Ex.25:1-9
Toen sprak de HEERE tot Mozes:
Spreek tot de Israëlieten en zeg dat zij voor Mij een hefoffer nemen. U moet van iedereen wiens hart hem gewillig maakt, een hefoffer voor Mij nemen.
Dit is het hefoffer dat u van hen moet nemen: goud, zilver en koper blauwpurperen, roodpurperen en scharlakenrode wol, fijn linnen en geitenhaar, roodgeverfde ramshuiden, zeekoeienhuiden en acaciahout olie voor de lamp, specerijen voor de zalfolie en specerijen voor het geurige reukwerk, onyxstenen en andere edelstenen als opvulling voor de efod en de borsttas.
En zij moeten voor Mij een heiligdom maken, zodat Ik in hun midden kan wonen.
Volgens alles wat Ik u zal tonen, een ontwerp van de tabernakel en een ontwerp van al zijn voorwerpen, zó moet u het maken.

Wat was het doel ervan.
God wil bij hen wonen. Hij wil gemeenschap met hen hebben. Een relatie met de mensen op aard. Zo zouden ze Hem kunnen leren kennen. Zowel zijn heiligheid, als zijn grootheid, als zijn almacht, als zijn gerechtigheid.

Mijn woestijntocht.
Ik was in de woestijn aan het dolen tot ik in de verte iets wits zag. Het leek wel een tentenkamp. Er was een rookwolk boven het witte te zien. Ik werd nieuwsgierig, en besloot ernaartoe te lopen. Toen ik dichterbij kwam zag ik een witte wand, die was zo hoog dat ik er niet overheen kon kijken. Ik zag ook geen ingang waar ik naar binnen kon gaan.

Waarom was er zo’n afscheiding gemaakt, waarom kon ik er niet overheen kijken?
Het is een duidelijke afscheiding tussen de mens en Jezus. Die witte wand het vertelt ons van Jezus reinheid en heiligheid. Het enigste dat je van buitenaf nog kon zien is een hoge tent in het midden van de omheining, waar voortdurend vuur brandt.

Erg opvallend en daardoor ook erg uitdagend voor de nieuwsgierigen. We zien 3 wanden zonder ingang? Zou de 4de wand dan ook gesloten zijn? Laten we eens naar voren lopen, en wat blijkt de 4de wand daar lijkt een opening in te zitten. Open maar toch gesloten door doeken.
Het is een bijzondere toegangspoort. De poort naar God’s Heiligdom.

De poort 
We vinden in de poort vier verschillende kleuren. Wit, hemelsblauw, scharlaken (dat is rood) en purper. Die kleuren hebben een betekenis.
  • Dit hemelsblauw in de poort wijst ons erop dat Jezus de hemelse is.
  • Dan de kleur wit. Wit is de kleur van reinheid en heiligheid. Zo is Jezus de reine en heilige.
  • In de deur is ook het scharlaken, een helderrode kleur. Dat bepaalt mij bij de kleur van het bloed, het bloed dat vloeide toen Jezus aan het kruis voor onze zonden stierf. Hij is met Zijn eigen bloed eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. Jezus gaf zijn bloed. Hij verschafte ons daarmee niet alleen toegang tot de hemel, maar zelfs een plaats op zijn troon en deel aan zijn koningschap.
  • Als laatste kleur is daar ook het purper: een mengsel van blauw en rood. Koningen droegen een purperen mantel.  De soldaten deden Jezus een purperen mantel aan en zeiden: ‘Wees gegroet, Gij Koning’.

Overgang naar Gods Koninkrijk
De poort toont ons namelijk de overgang van het ene gebied naar het andere, van het buiten naar het binnen.  De poort staat op de grens, daarom is door de poort gaan een grens overschrijden. In dit geval de grens van het Koninkrijk der hemelen.
In dat Koninkrijk regeert Jezus, daarom moeten we ons bewust zijn dat binnengaan door de poort ook betekent: je onderwerpen aan de heerschappij van Jezus.'
Nu kun je 2 dingen doen, voor de poort blijven staan of erdoorheen gaan. Je kunt natuurlijk eerst even stiekem de doeken opzij slaan en dan een blik naar binnen werpen. Wat dan opvalt is de rust die er heerst, en verder zie een soort altaar en een wasvat. De rust is zo groot, en de aanblik is zo vredig, dat het je nodig om naar binnen te gaan. Het is als het ware alsof Jezus je uitnodigt om naar binnen te komen, Hij nodigt ons uit om in Zijn Heiligdom te komen.

Een grote stap
Durf jij die stap te nemen? Het is een stap die jezelf moet doen. Sommige mensen wachten tot Jezus hun naar binnen brengt. Maar Hij nodig jou, jij moet die stap nemen, niet onder dwang, maar vrijwillig. Je mag zelf kiezen, zelf deze keus mogen maken.
Maar let op! Dat betekent ook dat je leven zal gaan veranderen. Het leven in Gods Koninkrijk is anders dan het leven in de wereld. Je zult de wetten van God moeten naleven. Onderwerpen aan Hem. Hem volgen, Zijn Leiding aannemen.
Waarom? Wel als je naar Engeland gaat dan moet je je aanpassen dat je links gaat rijden. Rechts rijden, tegendraads zijn, brengt je denk ik niet ver! 
Zo is het ook met het Koninkrijk der hemelen. Je kunt daar niet leven als je je niet aan God onderwerpt. Maar je zult merken dat door die overgave je leven geheel anders zal worden.
Door deze poort door te gaan, laat je je oude leven achter, en begin je een nieuw leven. Dan is het ineens jouw bekering.