Even grotendeels sabbatical...


Dan toch even sabbatical?
Soms denk je weleens waar doe ik het voor. 
Dan ben je bezig met allemaal activiteiten voor de kerk, voor de hobby. Media, diensten, opnames enz. enz.

En als je dan terug kijkt ben je te veel Martha en te weinig Maria. Het klopt, Martha doet enorm haar best om voor haar naasten te zorgen. Haar naasten! Het grootste gebod uit het christendom. 

Martha die zo veel bezig was met randzaken, Maria die gewoon ging zitten aan de voeten van Jezus. Martha die dan weer boos werd, maar werd terecht gewezen door Jezus.
Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.

Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.
Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen. (Luc. 10:38-42)

Dan komt ook het moment van inzicht dat je bepaalde dingen gaan opzeggen, of wel ik doe het niet meer. Veel mensen die altijd op je rekenden zijn geschokt, wat nu als?
Je bent toch bezig met je naasten, met werk in Gods Koninkrijk?
Maar mensen, God heeft een andere weg met mij. Dus komende tijd zal ik dingen doen en dingen niet doen. Het wordt een soort sabbatical jaar, waarbij ik zelf weer op zoek ga na welke plaats is mag innemen in Gods Koninkrijk.
Terug naar de eerste liefde.

Zelfstudie, keuzes maken. Vaak zegt men je doet het toch voor Gods Koninkrijk? Jawel, maar even niet voor jou, voor jullie, voor anderen.
Even het doen voor Gods Koninkrijk voor mijzelf. Want als ik door blijf gaan dan leg ik het loodje, niet jullie.

Dus mensen als ik dus eens nee zeg, helaas, en als ik ja zeg dan heb ik dat zorgvuldig ingepland onder gebed.

Ik ga net als Maria aan de voeten van Jezus zitten, en ga grotendeels sabbatical. 
Eigenlijk zou ik een echt sabbatsjaar moeten houden. God gebood het volk om na elke periode van 6 jaren het land in het 7e jaar niet te bewerken (Lev.25).

In in die tijd ga ik op zoek, op zoek naar mijzelf, op zoek naar God, op zoek in de Bijbel, aansterken...