Hemelse rechtbank (3) - Hemelse boeken

Na dan, deel 3 van mijn zoektocht over de Hemelse Rechtbanken. Ik kan natuurlijk niet alles noteren wat er in het boek staat, daarvoor is het handig om het boek aan te kopen.
Wat ik wel heb getracht te doen om een een logische volgorde een en ander kort aan te stippen. Ik hoop dat u gezegd word en gevoed word met dit stuk. 
Als we dus echt resultaat willen behalen binnen de Hemelse rechtbank moeten we begrijpen hoe dat werkt. Op welke wijze we moeten procederen.

De boeken in de Hemel
Een van de grootste geheimnissen is het begrijpen van de boeken, boekrollen die er in de Hemel aanwezig zijn.
Kijken we in Daniel 7:9 dan lezen we het volgende.
Ik keek toe totdat er tronen werden geplaatst, en de Oude van dagen Zich neerzette. Zijn gewaad was wit als de sneeuw en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol. Zijn troon waren vuurvlammen en de wielen ervan waren laaiend vuur.
En dan in vers 10:
Een rivier van vuur stroomde en ging voor Zijn aangezicht uit. Duizendmaal duizenden dienden Hem en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Zijn aangezicht.
Het gerechtshof hield zitting en de boeken werden geopend.
De boeken werden geopend. En na wat studie zijn er verschillende boeken te vinden in de Hemel. Er is voor iedereen een boek... Sla Psalm 139 vers 16 meer eens op na.
Uw ogen hebben mijn ongevormd begin gezien, en zij alle werden in Uw boek beschreven, de dagen dat zij gevormd werden, toen er nog niet één van hen bestond.

Verschillende boeken.
We hebben een persoonlijk boek, waar de plannen van God voor ons leven beschreven staat en welke invloed Hij voor ons bestemd heeft in het Koninkrijk.
De strijd die we moeten leveren gaat over de verwezenlijking op aarde van alles wat in dat boek beschreven staat.
Ook Jezus had een boek, wat we kunnen lezen in Hebreen 10:7, “Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God.”
Nu begin ik ook te snappen waarom we altijd een strijd hebben in ons leven. De duivel wil namelijk niet dat wij de plaats gaan innemen die God voor ons bedoeld heeft in het Koninkrijk.
Jezus wijdde Zijn hele leven toe aan het vervullen van het boek. Hij was zonder zonde, Hij was rein, en kreeg daardoor recht en autoriteit in de Hemelse Rechtbank. Immer de tegenstander kon niets vinden om tegen Jezus te gebruiken.
Bloedlijn en onze zonde
Bij ons het anders, wij als mensen zijn zondig geboren. De duivel gaat op zoek naar zonden van ons, welke hij tegen ons wil gebruiken. De duivel zoekt naar een wettige reden om te stoppen in de boeken wat over mij geschreven staat. En hij gaat daarin heel ver. Zelfs gebeurtenissen in onze bloedlijn kunnen ervoor zorgen dat hij dat gaat gebruiken tegen ons. Hoe meer we onze bestemming naderen in Gods Koninkrijk, zoals opgetekend in de boeken, hoe meer de duivel gaat zoeken naar zaken die tegen ons pleiten. 
Vind hij dus iets in de bloedlijn waar nog niet mee is afgerekend, dan geeft hem dat het wettige recht om ons daarmee, mij daarmee, tegen te houden.
Voorbeeld
Een voorbeeld, kijk eens in Jesaje 43:25-28
Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt omwille van Mijzelf, en aan uw zonden denk Ik niet.
Breng Mij in herinnering, laten wij samen een rechtszaak voeren; vertelt u maar, opdat u in het gelijk gesteld wordt. Uw eerste vader heeft gezondigd, en uw uitleggers van de wet zijn tegen Mij in opstand gekomen.
Daarom zal Ik de leiders van het heiligdom ontheiligen, Jakob prijsgeven aan de ban en Israël aan beschimpingen.
Zie je dat God vanuit het perspectief van de rechtbank spreekt? “vertelt u maar, opdat u in het gelijk gesteld wordt”. Dit is taal vanuit de rechtbank.
In dit gedeelte werd een natie vervloekt door de zonde van de eerste vader.
Uw eerste vader heeft gezondigd”.
Verder lees je dat de Heer ons nodig heeft, dat Hij onze “uw (onze) overtredingen uitdelgt omwille van Mijzelf” van wege zichzelf “omwille van Mijzelf”uitwist. We moeten Zijn vergeving dan ook aanvaarden. Op die manier, door vergeving te omarmen, kunnen samen met de Heer in de rechtbank staan.
Door de het gedeelte “Breng Mij in herinnering”staan we al in de rechtbank, en dit gedeelte geeft ons aan dat we bij God in herinnering mogen brengen, wat er in de Hemelse boeken staan. Roep God aan, in duidelijke taal, de kern, en herinner Hem eraan wat Hij over jou gezegd heeft. Het kan dan gaan over jou, maar ook over de gemeente, natiën, een bedrijf, een gezin.
Tot slot zien we dat God zegt dat we samen, dus God en jij, de rechtszaak zullen voeren.

Bekeerd, Heilig en rein
Kijkend naar dit gedeelte betekent wel dat we zelf gereinigd en gezuiverd moeten zijn, want als dat niet zo is, dan vindt de duivel weer zaken wat onze positie zwakker maakt. Denk in deze er ook aan dat we een hogepriester hebben die mee kan strijden en voor ons kan pleitten, Jezus Christus.
En dat kan alleen als we bij het Kruis zijn geweest. Dat we onze zonden beleden hebben en dat we bekeerd zijn door Zijn Kruisdood.
2 Korinthe 5:18-19 lezen we het volgende.
En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
Toen Jezus aan het kruis stierf, heeft God zichzalef dus op wettige wijze met ons verzoend, met de wereld verzoend. Ieder juridisch geschil dat God en de mens scheidde werd door het kruis uit de weg geruimd. Omdat God met de wereld verzoende, moeten wij ons met God verzoenen.
Wij moeten zelf vastgrijpen, wat Jezus voor ons juridisch heeft volbracht.
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. (1Joh 1:9)
Verschillende rechtbanken
In de hemel zijn er verschillende rechtbanken, waar niet iedereen kan en mag procederen. Daar bepalen de bevoegdheden die we hebben gekregen van God, of je wel of niet kan procederen. Sterker nog, procederen in een rechtbank waar je geen bevoegdheden voor hebt, kan zelfs tegen je werken, waardoor de uitspraak negatief is.
Er is echter 1 rechtbank waar we allemaal mogen procederen en dat is de troon van de genade. Dit kunnen we lezen in Hebreeën 4 vers 16, ik citeer: “Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.” 
Alles waar we op persoon en gezinsniveau mee te maken hebben kunnen we voor de troon van genade brengen. Natuurlijk in acht nemen dat je bij het kruis van Golgotha bent geweest.
Wat mij opviel in dat gedeelte van het boek, is dat je voorbidder mag zijn voor een ander, inzien hij of zij dat niet kan, maar ook jou uitspraken over hem of haar moet belijden en vergeving voor vragen.

Voorbede en vergeet jezelf niet.
Stel je ziet een broeder of zuster vreselijk de fout in gaan, dan kun je voor hem voorbede doen. Maar hoe heb jij gereageerd toen jij dat zag. Heb je kwaadgesproken over hem? Dat zal je ook voor de troon van genade moeten neerleggen. Zo is het niet alleen hem, of haar, maar ook jezelf. En dat laatste is moeilijker dan je denkt. Erkennen dat je ook kwaadgesproken hebt over de persoon, en dan nog belijden ook. Vaak zien we dan terug: “ Maar ik heb het met goede bedoelingen gedaan....”

Enkele bekende voorbeelden van voorbeden uit de Bijbel:
  • Abraham vroeg God om Sodom en Gomorra niet te verwoesten, terwijl er nog een aantal gelovigen woonden (Genesis 18:20-33).
  • Mozes bad om vergeving voor het volk Israël nadat het gezondigd had bij het gouden kalf (Exodus 32:11-14).



Tot slot. 
Mijn zoektocht gaat door onder gebed en dankzegging. Ik bid dat God weer nieuwe inzichten biedt om dit met u te delen. 

Lees ook: