Kenmerken van Jezus - (2)


Laatste tijd kwam in mijn gedachten, welke eigenschappen kunnen we vinden in de Bijbel over Jezus, en wat betekent dat voor mijn leven. En hoe kan ik meer en meer gaan lijken op Jezus. Wel dat is een hele klus. Het start met de bekering en doop, en dan...
Alles wat ik schrijf is geschreven uit mijn hart, geleidt door de Heilige geest en de Bijbel teksten komen allen uit de Herziene Staten Vertaling.

Nu deel 2 van deze drieluik.

Hij kwam om te dienen.
Hij is zacht zonder hard te zijn, sterk zonder ruw te zijn, nederig maar niet slaafs. Zelfverloochening was vrij van wrok. Hij combineerde kinderlijke onschuld met mannelijke kracht, volledige toewijding aan God

Hij werd geboren op een wijze die tegen de natuurwetten inging, leefde eenvoudig, groeide onopvallend op en verliet slechts eenmaal Zijn geboorteland toen Hij nog een kind was.

Zijn erfenis was een erfenis van liefde. Hij genas de zieken, beurde de verdrukten op en redde de zondaren. Uiteindelijk benam de woedende menigte Hem het leven. Men verstootte Jezus, omdat men niet begreep waarom Hij kwam.

En toch weerklinken vanaf Golgotha de woorden: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen” — de ultieme uiting van mededogen en liefde.’
Jezus is de goede herder.
Zowel in het oude als het nieuwe testament wordt God omschreven als een herder, die vol liefde zorgen voor de mensen die bij Hem horen. Jezus Christus noemde Zichzelf de ‘Goede Herder’ die zijn leven geeft voor de schapen. Een van de bekendste en meest geliefde psalmen uit de Bijbel, is psalm 23. Daarin zingt David het volgende.

Een psalm van David.
De HEERE is mijn Herder,mij ontbreekt niets.
Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,
Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
Hij verkwikt mijn ziel,
Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid, omwille van Zijn Naam.
Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij;
Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.
U maakt voor mij de tafel gereed voor de ogen van mijn tegenstanders;
U zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.
Ja, goedheid en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven.
Ik zal in het huis van de HEERE blijven tot in lengte van dagen.

Jezus Christus vertelde dat dat God zoveel van de mensen houdt, dat Hij elk mens die van Hem afdwaalt gaat zoeken en alles probeert om ons weer bij Hem te brengen, waar we veilig zijn.


Jezus zat vol bewogenheid
Jezus heeft ons daar het een en ander van laten zien. In de Bijbel vinden we tal van voorbeelden.

Jezus huilde bij het graf van zijn vriend Lazarus 

Johannes 11:33-36
Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering. En Hij zei: Waar hebt u hem gelegd? Zij zeiden tegen Hem: Heere, kom het zien.
Jezus weende.
De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had!

Jezus huilde over de rampen die over Jeruzalem zouden komen (Lucas 19:41).
En toen Hij dichtbij kwam en de stad zag, weende Hij over haar.

Jezus zweette bloed in de olijfgaard Getsemane omdat Hij opzag tegen zijn lijdensweg (Lucas 22:44).




MattheĆ¼s 9:36
Toen Hij de menigte zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben.

MattheĆ¼s 14:14
En toen Jezus uit het schip ging, zag Hij een grote menigte, en Hij was innerlijk met ontferming bewogen over hen en genas hun zieken.

En zo waren er nog meer voorbeelden over de bewogenheid van Jezus.
Jezus was mens
Hij kwam als mens op aarde, gelijkwaardig aan ons, het enigste verschil is dat hij zonder zonde was. Hoe mensen Hem ook uit de tent probeerden te lokken. Hij had een simpel leven, hij deed wat hij moest doen.
Jezus is liefde, God is liefde.
Joh. 14:21
Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Het zijn de woorden van Jezus. Wat een rijke beloften zitten in dit vers.

Wie mij liefheeft, zegt Jezus. Zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen. Is dat niet waar we allemaal naar verlangen? De liefde van God ontvangen?

Steeds vaker word ik erbij bepaald hoe goed God is. Ja, zijn ware karakter is liefde. En als er iets is wat een mens blijvend veranderd, dan is het een ontmoeting met de liefde van God.
Jezus vult de leegte.
Jezus is werkelijk in staat de leegte in ieder mensenleven te vullen.

Maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven. (Johannes 4:14)

Net voordat Hij terug ging naar zijn Vader, gaf Hij zijn volgelingen (discipelen) de volgende opdracht.

MattheĆ¼s 28:18-20

En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.