Stress en stress-werende sleutels in de Gods Woord

Ik heb erg veel last stress tegenwoordig. Maar hoe kan ik daar het beste mee omgaan en hoe kan ik dat weer op een aanvaardbaar niveau brengen. Ik ben eens gaan zoeken en kwam een aantal sleutels tegen die cruciaal kunnen zijn in het ont - stressen. Eens kijken of ik deze tips kan gebruiken. Ik heb namelijk geen idee. Maar wellicht kan u deze tips ook gebruiken. Dus laten we samen deze lijst eens bekijken en toepassen.


1. Lachen
Lachen is een van de goedkoopste, gezondste dingen die je kunt doen. Het is Gods ingebouwde stressbestrijder. De Bijbel zegt: “Een blij hart bevordert de genezing”
(Spreuken 17:22, HSV).
Niet depri zijn, kijk om je heen. Zie Gods schepping. Lach waar nodig is, lach om dingen die soms niet ter zake doen. Maar geniet.

Ik moet zeggen dat lukt aardig, zeker als je fotografie als hobby hebt. Dan leer je anders kijken naar de wereld, je omgeving, Gods schepping. Door goed om je een te kijken dan kun je genieten en de stress verdwijnt.

2. Zorg dat je alleen kunt zijn
We hebben het allemaal nodig een tijd in de bossen te wandelen, in de achtertuin te liggen en naar de sterren te kijken, een weekend weg te gaan en uit te slapen tot de middag. Wellicht ook even weg van je bediening. En als je alleen bent zoek dan God om met Hem te praten. Dat lucht echt op, en dan weet God wat je dwars zit en waar je mee zit. Nu hoor ik u zeggen, God weet het toch al…maar God wil graag dat je hem dat verteld.

Ook Jezus nam de tijd voor zichzelf. In Mattheus 14 vers 23 vinden we dat
“En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen.”

Alleen zijn, je hoofd leegmaken, even niets ophanden hebben.

3. Zoek naar God.
Ik vond een bijzondere tekst in prediker 9 vers 11:” Opnieuw zag ik onder de zon dat niet de snellen de wedloop winnen, en ook niet de helden de strijd, ook dat niet de wijzen brood hebben, en ook niet de verstandigen rijkdom, en evenmin de kenners gunst. Tijd en toeval overkomen hun immers allen.”
Erboven staat ook: “De wijsheid word vaak onderschat”

En Job zegt in Job 23 vers 10: “Maar Hij kent de weg die ik ga. Laat Hij mij beproeven – ik zal er als goud uitkomen.”

Ik dacht ook eerst dat de meeste stress van de tegenstander kwam, maar dat is niet zo. Het is gewoon in het leven. Als je in alles de duivel zoekt dan word je gestrest.
Nee het is het leven dat stressvol is.
Maar als je Gods plan in alles ziet, zal je vrede hebben.

En Gods plan zal je alleen zien als je Hem zoekt, met hem in stilte praat, en Hem alles voorlegt. Vergeet vooral niet te vragen of God wat je verteld van je weg mag nemen zodat je last minder wordt.


4. Lees zijn Woord
 Psalmen 119 vers 97 zegt: “Hoe lief heb ik Uw wet! Hij is heel de dag mijn overdenking.”
Dit geeft al hoe belangrijk het Woord van God is. Zelfs al lees je maar een paar verzen, zelfs al lees je maar 10 tot 15 minuten, dan zul je genoeg vinden om die dag een positieve draai te geven.
Zoek een rustige plaats en laat het lawaai wegebben.
Praat met God, en luister naar Hem als je Zijn Woord leest.

5. Spreek woorden van geloof
“Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?”  (Romeinen 8:312, HSV). Bel niet iemand op om te klagen.
Bemoedig jezelf – en anderen – met positieve bevestigingen van het geloof.

6. Als je Jezus erbij betrekt komt het goed.
In Johannes 16 vers 33 (HSV) lezen we het volgende: “In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.”
Jezus ervoer alle stress op de dag dat Hij gekruisigd werd. Maar 3 dagen erna kwam de uitkomst. Geef jouw gespannen omstandigheden aan Hem en laat Hem wonderbaarlijke dingen mee doen.

7. Geloof het
Geloof wat het Woord van God zegt, en het allerbelangrijkste, wat de God van het Woord belooft. Richt je niet op wat andere mensen zeggen, of wat de duivel probeert tot je hart te spreken, of zelfs wat je eigen ontmoedigende redenering je zou proberen te vertellen. God zegt dat Hij goed is en dat Zijn genade eeuwig duurt. Het eenvoudigweg geloven van het Woord zet een ventiel open voor te hoge spanning.

8. Wees klaar om vooruit te gaan
Psalm 118 vers 5 zegt: “Uit de benauwdheid heb ik tot de HEERE geroepen,
de HEERE heeft mij verhoord en in de ruimte gezet.”
Spanning komt gewoonlijk van God en is bedoeld om jou op een bepaald punt vooruit te laten gaan. De moeilijkheden die je voelt zijn net als weeƫn, het doet zeer maar er is een wonderbaarlijke nieuwe wereld aan de andere kant.

9. Ga weer aan het werk
Ga weer aan het werk... Altijd nadat Jezus de tijd nam om alleen te zijn nam hij Zijn werk weer van harte op. Keer terug naar de strijd na de momenten die jij alleen hebt doorgebracht.
Pak je leven op, ga zingen, geniet ervan, in de wetenschap dat God alles goed zal maken.
En begin te genieten van de overwinning van de stress.