De vruchten van God leren kennen

Kennen van God. In hoeverre kennen we God, en waarom moeten we God leren kennen. God is immers ergens, ongrijpbaar, onaantastbaar, en vooral: “Waarom zouden we God moeten leren kennen?”
Wat is daar nu het voordeel van. Welke vruchten pluk ik ervan, als ik God leer kennen? 

Ik heb dat eens onderzocht en kwam uit bij een gedeelte uit de Bijbel 2Petrus, hoofdstuk 1 de verzen 1 tot 4.
Daarin lezen we het volgende.

2Petrus 1:1-12
1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij, door de gerechtigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus:
2 moge genade en vrede voor u vermeerderd worden door de kennis van God en van Jezus, onze Heere.
3 De christelijke roeping en verkiezing
Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd.
4 Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.

Leven zonder God vs leven met God.
Veel mensen hebben zoiets van, ik leef voor mijzelf, en niet voor een God, maar dan mis je heel veel. In deze overdenking wil ik je laten zien wat je dan mist.
Heel lang heb ik zelf zonder God geleefd en na mijn bekering ben ik met God gaan leven, en dat heeft mij veel gesteund in mijn doen en laten, de momenten dat ik het even niet zag zitten, de vragen die ik had. Alles kon ik aan God vragen en met Hem overleggen. 

Misschien vreemd als ik met Hem praat? Je praat in feite tegen het luchtledige, je ziet de persoon immers niet.

Maar wij doen het ook als we bellen met de mobiele telefoon. Die persoon zie je niet, maar hij is er wel. Let maar eens op in het dagelijks leven, dat iemand op straat zomaar gaat praten, dat is toch vreemd? Maar hij belt toch iemand? 

Zo is het ook met praten met God. Alleen kost het me geen beltegoed en heb ik geen mobiel nodig.
Leven met God is iemand hebben die er voor je is, aan wie je alles kan vragen, je leidt door het leven, en ook (op Zijn tijd) antwoord zal geven.

Terug naar de overdenking.

In het eerste gedeelte wordt veel gesproken over het kennen van God. Allereerst wordt gezegd, in vers 2, we lezen: “moge genade en vrede voor u vermeerderd worden door de kennis van God en van Jezus, onze Heere.”, dat genade en vrede worden vermenigvuldigd door het kennen van de Here.

Maar wat is genade eigenlijk.

Genade
Na wat rondzoeken kwam ik tot de volgende conclusie. In het Nieuwe Testament betekent genade:

“Gods liefde in actie voor mensen die eigenlijk het tegenovergestelde van liefde verdienen”.

Dus het is Gods liefde voor de mensen, een daadwerkelijke actie, het is dus geen loos begrip, voor de mensen, die eigenlijk het tegenovergestelde van liefde verdienen.
Dus het is de liefde van God, die werkelijk uitgevoerd wordt.

Vrede
Dan kom ik nog het woordje vrede tegen. Er zijn vele vertalingen voor vrede op het internet tegen. En de volgende uitleg vond ik een hele treffende.

“Het draait om de rust van de zekerheid. De vrede die God ons toe zegent is de rust van de zekerheid dat ik een kind van God mag zijn. Dat ik bij Hem hoor.”

Deze twee zaken, genade en vrede, worden, let op “vermeerderd” door de kennis van God en van Jezus onze Heere. Hoe meer kennis... hoe meer...

Geschenk van God
Dan in het volgend vers, vers 3 lezen we:

"Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd." 

Zie wat God ons schenkt.  Door het kennen van Hem, schenkt Hij het leven, jou en mijn leven, en de godsvrucht...

Godsvrucht
Kijken we naar wat godsvrucht betekent, in de grondtekst wordt deze ook vertaald met (ge)trouw(e). Het lijkt te gaan om Gods trouw aan ons, maar ook onze trouw aan God. Maar soms zijn we niet trouw aan God. Dat moeten we leren, bijschaven en beoefenen. Dus oefen jezelf in godsvrucht. Godsvrucht blijkt dus iets te zijn wat je niet vanzelf krijgt. Soms lijken we weleens te denken dat als de Heilige Geest maar in je woont, dat dan de godsvrucht vanzelf wel komt.

Maar in de praktijk betekent het het volgende.
Je moet steeds meer het leven van Jezus laten zien in je dagelijks leven, dat is de opdracht die Paulus erbij geeft. Dat is wat je nodig hebt.

Wat geeft het ons?
Verder lezen we dat door het kennen van Hem, Zijn Goddelijke kracht ons alles geeft om te leven en om ontzag voor Hem te hebben. Deze twee dingen horen dan ook bij elkaar: leven en ontzag voor God. Beide zijn ondenkbaar zonder Hem werkelijk te kennen.

We gaan verder met vers 4.

"Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent."

De apostel Petrus zegt verder dat God hem alles heeft geschonken, ten dienste van ons, opdat, u, wij allen deel zouden krijgen aan de Goddelijke natuur.

Opdat
Ik wil even stilstaan bij het woord opdat...het is een bijzonder woord wat vaak in de Bijbel voorkomt. Opdat drukt een doel uit: het geeft aan wat men met een bepaalde handeling nastreeft.

Maar dat zal pas zo zijn, als we ontkomen zijn aan het verderf dat door de begeerte in de wereld heerst. En dat is een taak die continu op ons rust. Want de begeerte naar allerlei dingen van de wereld zullen altijd op ons pad komen. Het zal te machtig zijn zolang we niet doordrongen zijn van het hogere plan wat God met ons heeft.

Het hogere plan van God.
Wat is dat plan dan? Dat we een deel kunnen krijgen aan zijn Goddelijke natuur. En dat iedere dag. Want we zijn zo gemaakt, toen we tot geloof kwamen, vervuld werden met de Heilige Geest en zo de grootste en kostbaarste geloften geschonken kregen.

Het wordt dus tijd dat we gaan beseffen, wat er is gebeurd in ons leven en vanuit welke kracht wij kunnen leven. Niet meer ondermaats en een ‘stofje aan de weegschaal’, maar als iemand die deelheeft aan de Goddelijke natuur en leeft vanuit dat besef en die kracht en er zo op uit gaat om de wereld te veroveren! In de Naam van Jezus!