When flavours kiss each other


Een bekende kok, Jamie Oliver, gebruikte vaak deze woorden. Tijdens de bidstond op de Kroeze Danne, vertelde een van de aanwezige mensen dit. 
Het is een bijzondere tekst. Ik moest denken aan al de mensen die geloven in de enige waarachtige opgestane Heer, Jezus Christus.



Er zijn zoveel mensen die in God geloven, en ook nog meer niet. Vele gemeenten, vaak ontstaan door onvrede, doordat een dienst anders gaat dan men wenst, of de liedkeuze, of andere zaken. Onvrede binnen de kerk, onvrede onder de mensen.
Soms vraag ik me af, wie dienen we dan eigenlijk. Is het voor ons zelf, of is het God. Noemen we een dienst een Eredienst, of samenkomst, of wellicht wat anders.
Het is maar net wat je verwachtingen zijn. Mijn verwachting is God te ontmoeten in de meest pure zin, op de manier die wellicht bij me past.
Ja ook ik heb een voorkeur, en heb vaak moeite met een andere vorm. En dan stel ik mezelf op de voorgrond. Eenieder beleeft de dienst op zijn manier. 

Dus moet ik me niet op de voorgrond stellen, maar God!

Maar eigenlijk hebben alle smaken in Gods Koninkrijk een raakvlak en dat is God zelf. Hij is de Alpha en Omega, Hij is het begin en het eind. Hij is de leidsman in ons christelijk leven.
Een leidsman die er is voor ons, die ons wat aanbiedt.

Ik moet hier denken aan een preek die ik van Henk Binnendijk gezien hebt. Johannes en zijn vertrouwelijke omgang met God. Als u eens tijd heeft moet u deze 3 delen maar bekijken. Daarin kwam het volgende naar voren en ik citeer:

“God zei tegen me: Ik vraag niks van je, ik biedt je wat aan. Dat is heel het evangelie in een notendop. De ware Godsdienst is niet de mens aan God, maar de God aan de mens. Voorwaarde dat God van u kan maken wat voor u voor ogen heeft. Naar zijn beeltenis, Zijn gelijkenis. God vraagt niks van ons…Hij biedt ons wat aan.”

Wow wat een mooie benadering. Zo is God, we moeten niks, nee dat maken de mensen er weer van. We mogen Hem volgen, we moeten niks, we mogen Hem aanbidden, we moeten niks. Dit zal recht tegenover andere meningen staan. God heeft ons immers een eigen wil gegeven.

Daarnaast weet iedereen in beginsel dat God bestaat! In Romeinen 1 de verzen 18-19 vinden we dat terug.

Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken, omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.”

Openbaringen
Alleen in deze wereld horen wij zijn stem vaak niet. Kijk maar naar Johannes aan het begin van Openbaringen. Wat gebeurde er toen? Hij werd alleen gezet. Hij moest naar een plaats waar hij het niet druk had. Hij moest naar Patmos. En dat was met een speciaal doel. Welk doel. Omwille van het Woord van God. Het was God zelf geweest die hem daar had gebracht. Naar een eiland, zonder werk en zonder afleiding. In de stilte van een bijna onbewoond eiland. Zodat God iemand had tegen wie Hij kon spreken. Iemand die luisterde.

Openbaring 1 vers 9:
Ik, Johannes, die ook uw broeder ben en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en in de volharding van Jezus Christus, was op het eiland genaamd Patmos, omwille van het Woord van God en het getuigenis van Jezus Christus.

En waarom?
Omwille van het Woord van God, dat eiland gebracht, de rust. Daar openbaarde Jezus zich.
Want wij kunnen openbaringen van Jezus niet zien, omdat we het te druk hebben. Om zijn stem te horen is rust nodig. De satan zorgt ervoor dat we te druk zijn. Maar wie heeft de eerste prio in ons leven? Dat is Jezus.

Daarom word ik nu stilgezet, om meer te kunnen verstaan van het Woord van God, van God zelf. Daarom ben ik in staat nu mijn gedachten op papier te zetten, waarmee ik u, lezer(es) misschien mee bemoedig.

Vreemd. Ik ben begonnen met die quote van Jamie en eindig op Patmos, in de rust. Om de Bijbel en al de smaken die erin voorkomen te bestuderen, samen te voegen tot een geheel, een heerlijk gerecht. Wat tenslotte is de Bijbel het geestelijke voedsel wat u en ik nodig hebben. Al die smaken, all that flavours, kiss each other, maken het een waardige maaltijd om te nuttigen.
Want dat is de Bijbel, het voedsel dat we nodig hebben om geestelijk te groeien, zodat we God meer gaan begrijpen en steeds meer op hem gaan lijken.

Johannes werd weg gehaald uit het werk des Heeren. De Here van het werk, wil meer aandacht, dan het werk van de Heer. We zijn bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld van Zijn Zoon. Er staat: “Wees heilig, Ik ben heilig”, God wil u tot een heilige maken.

Jezus zegt in de bergrede: “Jullie zullen volmaakt zijn, zoals mijn Hemelse Vader volmaakt is.” Gelijkvormigheid. En God is met jouw, u en ons een heel mooi werk begonnen en Hij zal zijn werk ook afmaken.

Het is God die nooit laat varen, het werk wat Zijn Hand begon.