Kenmerken van Jezus (3)

Laatste tijd kwam in mijn gedachten, welke eigenschappen kunnen we vinden in de Bijbel over Jezus, en wat betekent dat voor mijn leven. En hoe kan ik meer en meer gaan lijken op Jezus. Wel dat is een hele klus. Het start met de bekering en doop, en dan...

Alles wat ik schrijf is geschreven uit mijn hart, geleidt door de Heilige geest en de Bijbel teksten komen allen uit de Herziene Staten Vertaling.

Nu deel 2 van deze drieluik.
Jezus bijzondere leraar
Het onderwijs van Jezus is mondeling. Hij heeft niets op schrift gesteld, dat hebben Zijn volgelingen gedaan. Hij had geen vaste plaats waar hij onderwees. Hij stichtte geen academie. Toch is er geen professor die de invloed van het onderwijs van Jezus kan evenaren.
Hij trok rond en was voor iedereen toegankelijk. Hoe Jezus onderwijs geeft, beschrijven de verschillende evangeliën. Jezus vertelt verhalen, stelt vragen, geeft uitleg bij de wet.
We kunnen leren van de manier waarop Jezus onderwijs geeft. De kunst van het lesgeven noemen we didactiek. Didactiek houdt zich bezig met de manier waarop je lesstof ordent en aan de leerlingen aanreikt, zo dat die ook bij hen binnenkomt, ze die begrijpen en ze ervan leren.
Jezus overwon de dood
De tegenstander de satan had daar geen invloed op. Jezus kun de beproevingen aan van de satan met het ultieme overwinning als gevolg, Hij overwon die dood.

Toen Jezus aan het kruis was gestorven had de satan namelijk een groot probleem. Gods volkomen rechtvaardige Zoon was immers onschuldig ter dood gebracht en dat was de allergrootste onrechtvaardigheid die ooit in het heelal heeft plaats gevonden.

Om de onrechtvaardigheid van het vergieten van onschuldig bloed recht te zetten (Hebreeën 12:24), verwierf God het recht om de mensheid het leven aan te bieden.

Hebreeën 12:24
“en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenging, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel.”

“opdat, evenals de zonde geregeerd heeft tot de dood, zo ook de genade zou regeren door gerechtigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere.” (Romeinen 5:21)

“maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie”
(2 Timoteüs 1:10)

Daarom kon Jezus terecht zeggen:

(Openbaring 1:18)
“en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf"
Jezus voer naar de Hemel
Jezus is naar de hemel gegaan om voor Zijn volgelingen een plaats te bereiden in de hemel, en als die plaats bereid is, zullen we naar de hemel gehaald worden.
"In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben." (Johannes 14:2-3)
"En Hij (Jezus) zei tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de gehele schepping…" (Marcus 16:15)


Tot slot, ter overdenking:

  • Het karakter van Hem kennen is niet genoeg.
  • Het karakter van Hem hebben is het doel van het christen zijn.
  • Het gaat om een nieuwheid van het leven, een wandelen in de nieuwheid van het leven.

‘Leer van Mij.... Nederigheid....zachtmoedigheid’.