Kenmerken van Jezus - (1)

Laatste tijd kwam in mijn gedachten, welke eigenschappen kunnen we vinden in de Bijbel over Jezus, en wat betekent dat voor mijn leven. En hoe kan ik meer en meer gaan lijken op Jezus. Wel dat is een hele klus. Het start met de bekering en doop, en dan...
Alles wat ik schrijf is geschreven uit mijn hart, geleidt door de Heilige geest en de Bijbel teksten komen allen uit de Herziene Staten Vertaling.
Christen zijn, een uitdaging in groei.

Christen zijn is een proces van vallen en opstaan.
Het is een proces waarbij je een ruwe diamant bent, en ieder facet van je leven, geslepen moet worden. En dat doet soms erg pijn. Maar het is nodig om steeds meer op Jezus te gaan lijken. We eren God door te groeien in gelijkvormigheid aan Christus




In Fil.3:21 lezen we het volgende:
Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.

En 1Kor. 15:49 zegt ons:
Zoals de stoffelijke is, zo zijn ook de stoffelijke mensen, en zoals de Hemelse is, zo zijn ook de hemelse mensen.

Alleen om zover te komen zullen we bijgeschaafd moeten worden, en dat doet soms erg pijn.  Daarom ben ik gaan zoeken naar de kenmerken van Jezus. 

Jezus was volmaakt.
Jezus Christus had een volmaakt harmonieus karakter. God heeft ook een volmaakt harmonieus karakter. Jezus is God, en Hij toont wie God is zijn karakter. En dit is niet uit de lucht gegrepen, het staat in meerdere keren in de Bijbel. Aan u de uitdaging om dat eens op te zoeken. Ik laat hier twee teksten zien waar al veel in staat.

Joh. 10: 30
Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
Ik en de Vader zijn Ć©Ć©n.

Ook in Joh. 14: 6
Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Jezus was afhankelijk.
Wat was nu zijn geheim? Hij had de ultieme gemeenschap met God. Jezus had het gebed nodig, Hij deed niets zonder de wil van de Vader.
Hij deed niets zonder de wil van de Vader. Wij worden door Hem kinderen genoemd en Hij wil dat wij worden als kinderen. Een kind kenmerkt zich door en in afhankelijkheid. Daarom was Jezus ook afhankelijk.

Alleen wij willen ons niet afhankelijk opstellen. Meerdere malen in de Bijbel zien we dat de mens zijn eigen weg ging, zijn eigen goden creƫerde, en zo God in de weg gingen staan, zodat God ze niet kon zegenen. En het gebeurt nog steeds dat mensen hun eigen weg gaan, in plaats van naar Jezus te luisteren.

En ik moet toegeven dat ik die misstap ook bega. Maar ik mag iedere keer weer terugkeren naar het kruis van Golgotha, ik mag iedere keer weer terug keren naar de hand van de Vader, die mij niet er mee slaat, maar die Hij uitsteekt om mij weer op de been te helpen als ik gevallen ben.
Jezus was vol waarheid.
Hij was een mens vol contrasten: kinderen hielden van Hem, demonen vreesden Hem, theologen redetwistten met Hem. De waarheid die Hij vertelde, daar kon niemand mee leven, schrift geleerden gingen met Hem in discussie, maar werden pijnlijk op hun plaats gezet. De waarheid komt van Christus, soms is die waarheid pijnlijk, en treft ons diep in ons hart.

Maar het is nodig om ons te laten groeien in geloof, net zoals een vader zijn kinderen opvoedt. Ik hoor de Zuid Afrikaanse preker Johan Botha het nog zeggen tijden de Heart Cry conferentie, dat tuchtiging nodig is door de Vader om ons te laten groeien. In onze taal heeft tuchtiging een negatieve klank, maar in Zuid Afrikaans is het gewoon een sterk woord voor opvoeding begreep ik later.
Jezus was vol genade.
Kijken we wat genade betekent, genade is eigenlijk verzoening. En verzoening komt vanuit lijden. We spreken immers over het verzoenende bloed van Jezus, het bloed dat gevloeid is toen Hij aan het kruis genageld werd, en moest lijden voor onze zonden.

Jezus leed.
En brengt je genade en waarheid bij elkaar... dan brengt het lijden. In Filp. 1:29 lezen we het volgende.
Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden,
omdat u dezelfde strijd hebt als die u bij mij gezien hebt en nu van mij hoort.

Want de waarheid is hard, zeker als het van Jezus komt, en de genade, de verzoening komt uit het lijden. Het is daarom dat ons leven, zodra we die overgegeven hebben aan Hem, niet over rozen zal gaan, ook niet na onze bekering. Maar we weten ons gedragen door Jezus die zelf ook zegt in Matt. 8:28 en 29:

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.
Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.