Heilsplan van God voor Israël - En onze taak erin (deel 1)

Het oude testament is ook heden ten dage belangrijk en geeft inzichten waarom er haat tegen het volk Israël is. En haat is er in de wereld.
Maar zie je niet de zegeningen die Israël geeft voor de wereld?
Als je in de profeten leest in de OT weet je wat de rol van Israël is, en keer je je tegen de huidige berichtgevingen. Dat wat er nu gebeurt zijn demonische achtergronden. Er is strijd in de Hemel, en op aarde.
Voor haat tegen Israël is er echt geen daadwerkelijke grond/ Het is eenzijdig, het is vaak verkeerd voorgesteld. De haat tegen het volk wordt veroorzaakt door de tegenstander, de satan.
In deze blog wil ik laten zien waarom de plagen van Egypte ten uitvoer werden gebracht.

Lezend in studerend in de Bijbel komen we een aantal bijzondere gebeurtenissen tegen.
  1. Er trokken veel "niet Israëlieten" mee uit Egypte
  2. God maakt Jeruzalem tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken
  3. Gemeente van Jezus en Israël horen bij elkaar.
  4. Geestelijke strijd en fysische strijd Israël

Opdracht voor ons als (toekomstig) Christen is:
  • Behoor jij ook tot de meetrekkende volken uit Egypte?
Lees het Exodus eens in het Oude Testament en ontdek Gods plan voor Israël. Daar ligt de bron en de waarheid, niet in de media. Want als je de Bijbel leest en met name het ontstaan van Israël, de achtergronden gaat opzoeken, zal je zien welke rol Israël heeft ook in deze dagen. En in geen deel van de Bijbel staat geschreven, dat anderen recht hebben op het land van Israël, dan alleen de Israëlieten zelf.

Exodus 12
Zullen we eens stilstaan bij Exodus 12 vers 38. Een heel bijzonder vers vond ik.

In Ex 12:38 lezen we het volgende.
"Ook trok een grote groep van mensen van allerlei herkomst met hen mee, en kleinvee en runderen, zeer veel vee."

Dat is vreemd. Waarom gaan Egyptenaren met een volk slaven op pad in de woestijn.
We lezen ook dat er plagen waren in Egypte en dat God het hart van de farao verhardde. Waarom eigenlijk?

We lezen vaak in Exodus dat de heer het hart van de farao verhardde. En dat deed Hij met een bepaald doel.

Ex 10:20
"Maar de HEERE verhardde het hart van de farao, zodat hij de Israëlieten niet liet gaan."

Licht in woongebieden van Israël, een zegen!
Kijken we in Ex, 10:23,
"Zij zagen elkaar niet, en drie dagen lang stond niemand op van zijn plaats.
Voor alle Israëlieten echter was het licht in hun woongebieden."

Dat was ergerlijk voor de Egyptenaren, men stoorde zich eraan. Maar wat kun je doen met dat gegeven? Je kunt (h)erkennen dat de Egyptenaren een vloek hebben en de Israëlieten zegen hebben.

Bij ons is het donker en bij hun is het licht?!

Vloek en zegen...

Met alles wat gebeurd was in Exodus, kunnen we stellen dat God niet alleen een heilsplan voor Israël heeft, maar ook voor bewoners van Egypte destijds, en nu de natiën, geheel de wereld. Het ging God niet om het straffen van de mensen, maar om het laten ontwaken van de rest van de volkeren.

Word wakker!
De plagen dienden dus om de Egyptenaren, een grote groep van mensen van allerlei herkomst, wakker te schudden en mee te laten gaan met de uittocht
En het gaat niet om dat Israël zo cool is, maar de God van Israël de enige echte ware God is. En dat hij een heilsplan heeft met Israël, door Israël voor de hele wereld.

Als je dit herkent, het plan van God, en dat Egyptenaren inzagen welke zegen het volk Israël met zich mee brengt, dan kun je vandaag de dag ook niet anders kiezen voor de kant van Israël.

Voor de wereld de verkeerde kant, voor God de goede kant.

Vandaag de dag gaat God ook verder om een ander te laten ontwaken. God zoekt de mensen die God als hun God hebben erkent. En Israël als het volk van God. Niet omdat het een super volk is, maar het plan dat God met dit volk heeft.

Hoe gaat God nu te werk. 
God zoekt nog steeds het volk, zoals de Egyptenaren waren, maar we hebben nu geen Farao meer. Maar hoe doet God dat nu? Dat lezen we in Zacharia.
Iedere dag horen we wel van Israël.

Zacharia 12:3
"Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen."

Jeruzalem wordt niet door toedoen van de mens tot een moeilijke steen.
 God maakt Jeruzalem tot die steen. Niet de mensen doen dat.
We zien hier dus dat alles in de hand van God is. En met welke bedoeling? 
Dat de volkeren zich eraan stoten en wakker worden.

Je kunt boos worden op die steen, kwaad worden omdat je je zeer hebt gedaan, maar je kunt ook denken: Volgende keer moet ik uitkijken waar ik loop. Of letten op de aanwijzingen in de nabijheid van de steen.

Je kunt meegaan in de wereld met de negatieve berichtgeving, of je kunt ontdekken dat wat daar gebeurt, voorzegt is in de Bijbel, het Woord van God.
Je kunt net zoals de Egyptenaren storen aan alles wat er gebeurt, of ontdekken en zien wat God met dit alles wil bereiken.

De vervulling van Gods meesterwerk.
"Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen."

Bovenstaande is gaande, toeval? Nee Gods werk. Ook weer om ons wakker te schudden!

Wat doe jij?
Wat doe jij als christen? Ga je mee met de wereld?
Stem tegen wat de wereld wil en ga net zoals de Egyptenaren, mee met Gods volk Israël, Egypte uit.

Waarom? 

Omdat daar het heil ligt. Het licht is bij het volk Israëls.

In de 70 en 80'er jaren hebben veel Christenen gezwegen als het om de vernietiging van Gods volk ging. En nu nog.
Veel christenen keren zich nog steeds af van Gods volk en gaan mee met de wereld.
Meer dan 90 procent van de christelijke gemeenten en kerken, zien in het huidige Israël niet het Bijbelse profetische Israël. Ze zien in Israël een politieke staat als alle andere landen.
En niet wat God beloofd heeft in zijn Woord aan Israël. 

Het is in Gods ogen belangrijk, hoe je als natie, als persoon, als gemeente, ten opzichte van Israël staat. Dat is wat God vandaag de dag zoekt.

Je liefde voor Israël, heeft niets te doen met de hedendaagse verhoudingen met Israël. Maar meer of (en dat) je erkent dat je toebehoord aan Gods volk Israël, en dat je erkent dat Israël de enige waarachtige God hebben, waar jij ook voor buigt.
 t je erkent dat Israël de enige waarachtige God hebben, waar jij ook voor buigt.

Het licht is bij Israel, niet de wereld!


In deel 2 van dit onderwerp ga ik verder in op de positie van Israël en de positie van de gemeente, en ons als onderdeel ervan.