2de bazuin - Sprinkhanen Openbaring 9

De plagen van Egypte blijven in Openbaring 9 ook de achtergrond vormen. Alleen de sprinkhanen in Openbaring wijken af van de normale sprinkhaan.
In deze blog ga ik wat dieper in wat de betekenis van de sprinkhanen is.
Laten we eerst terug gaan naar Exodus 10:12-15

Plaag 8: Sprinkhanen
Toen zei de HEERE tegen Mozes: Strek uw hand uit over het land Egypte omwille van de sprinkhanen, zodat zij over het land Egypte opkomen en al het gewas van het land opvreten, al wat de hagel heeft overgelaten.
Toen strekte Mozes zijn staf uit over het land Egypte, en de HEERE bracht die hele dag en die hele nacht een oostenwind in het land. En het gebeurde, toen het morgen geworden was, dat de oostenwind de sprinkhanen meevoerde.
De sprinkhanen kwamen op over heel het land Egypte en streken neer op heel het gebied van de Egyptenaren, een zeer grote zwerm. Nooit eerder is er zo'n zwerm sprinkhanen geweest, en hierna zal er nooit weer zo een zijn,
want zij bedekten de oppervlakte van heel het land, zodat het land erdoor verduisterd werd. Zij vraten al het gewas van het land op en al de vruchten van de bomen die de hagel had overgelaten. Er bleef niets groens aan de bomen en aan het gewas van het veld in heel het land Egypte.

Openbaring 9:1-12 
Dan gaan we nu naar Openbaring 9:1-12. Hier lezen we het volgende.
En de vijfde engel blies op de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen. En hem werd de sleutel van de put van de afgrond gegeven.
En hij opende de put van de afgrond, en er steeg rook op uit de put als rook van een grote oven. En de zon en de lucht werden verduisterd door de rook van de put.
En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, zoals de schorpioenen van de aarde macht hebben.
En tegen hen werd gezegd dat ze geen schade mochten toebrengen aan het gras van de aarde, of welke groene plant of welke boom dan ook, maar alleen aan de mensen die het zegel van God niet op hun voorhoofd hadden.
En hun werd macht gegeven, niet om hen te doden, maar om hen te pijnigen, vijf maanden lang. Hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt.
En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken maar die niet vinden. En zij zullen ernaar verlangen te sterven, maar de dood zal van hen wegvluchten.
En de sprinkhanen zagen eruit als paarden die voor de oorlog gereedgemaakt zijn. En op hun koppen droegen zij kransen als van goud, en hun gezichten leken op gezichten van mensen.
En zij hadden haar als haar van vrouwen, en hun tanden waren als tanden van leeuwen.
En zij hadden borstharnassen van ijzer, en het geluid van hun vleugels was als het geluid van wagens met veel paarden die ten strijde snellen.
En zij hadden staarten die leken op schorpioenen, en er zaten angels aan hun staarten. En zij hadden de macht om de mensen schade toe te brengen, vijf maanden lang.
En zij hadden een koning over zich, de engel van de afgrond. Zijn naam is in het Hebreeuws Abaddon, en in het Grieks heeft hij de naam Apollyon.
Het ene wee is voorbijgegaan. Zie, nog twee weeën komen hierna.

Sprinkhaan die geen sprinkhaan is.
Ze hadden staarten met angels, hun gezichten leken op mensen. Hun tanden als van leeuwen.

In Exodus tasten de sprinkhanen de gewassen aan, maar hier in Openbaring tasten de sprinkhanen juist de mensen aan. In feite zijn het demonen die vrijkomen. 
Want er staat geschreven: 

"En hij opende de put van de afgrond, en er steeg rook op uit de put als rook van een grote oven. En de zon en de lucht werden verduisterd door de rook van de put.
En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, zoals de schorpioenen van de aarde macht hebben."

Afgrond in het Grieks heet Abussos, een plaats waar boze geesten werden vastgehouden. In de tijd van Johannes stelde men dat voor als een ruimte met vuur gevuld, zodat er rook uit kwam als de deur geopend werd. Dan kwamen de demonen vrij, en sommige uitleggers zeggen dat de lichamelijke klachten veroorzaken en waar anderen zeggen dat het een loutere geestelijke kwelling is.

In onze moderne tijd komen we al te vaak mensen tegen die je geestelijk kunnen kwellen, door afkeer van de geestelijke moraal, geloof en liefde. Zelfs zover kan het komen dat ze je mee slepen met opmerkingen zoals: “Kijk naar misbruik in de kerk” en meer van die opmerkingen. Door zo een voorval wordt ineens alles gebagatelliseerd waardoor alles wat Christelijk niet goed meer is. Terwijl de werkelijk geheel anders is.

En sommige mensen noemen zich Christenen, en toch doen zij al dit soort dingen. Ik moet daarbij ook denken aan uitspraken als men ten strijde trok. 
In de naam van God… Maar dat was een menselijke uitspraak, waarbij je God erbij betrok, terwijl dat niet kan en mag.
Alles wat de mens in van gedaan had of nog steeds doet, is altijd in de naam van een ander om, zichzelf goed te praten. 

Taak van satan.
De satan werkt graag mee aan deze waanzin, pijn, wanhoop en levensmoeheid die hier mee gepaard gaat. Maar de oprechte gelovige, is hiervan gevrijwaard, omdat zij de Zegel van God hebben gekregen.

De demonen zijn georganiseerd. Hun hoofd wordt in het Hebreeuws Abbadon genoemd, wat ook betekent verderf. In het Grieks is het Apollyon, (betekent: Verdelger).

Wat opvalt is dat de klank Apollyon gelijk is aan Apollo. Misschien wil deze gelijkheid van klant tot uitdrukking brengen dat de goden in verbinding staan met de demonen.
(Apollo was een van de bekendste heidense goden uit die tijd)
In 1Kor 10:19-21 kunnen we dat teruglezen.

"Wat zeg ik hiermee dan? Dat een afgod iets is, of dat een afgodenoffer iets is?
Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.
U kunt niet de drinkbeker van de Heere drinken én de drinkbeker van de demonen. U kunt niet deelhebben aan de tafel van de Heere én aan de tafel van de demonen."

Tot slot lezen we aan het eind: "Het ene wee is voorbijgegaan. Zie, nog twee weeën komen hierna."

Dus kunnen we nog meer weeen verwachten na deze wee, nog 2 te gaan dus. 
 Ik wil aan het eind van deze blog stilstaan bij de weeen.

Drie weeën
In Openbaring worden die drie fasen (begin van de weeën, ontsluitingsweeën en persweeën) van de weeën genoemd. 
Na de zegelgerichten (Openbaring 6) komen de bazuingerichten (Openbaring 8 en Openbaring 9). Dan roept een engel: “Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen”. Driemaal “wee” vanwege de overige oordelen die over de aarde zullen komen (Openbaring 8:13). 

  1. Het eerste wee betreft demonische schorpioenen, die de mensen vijf maanden vreselijke pijnen bezorgen (Openbaring 9:3-12). 
  2. Het tweede wee is een zware aardbeving (Openbaring 11:13,14). 
  3. Het laatste wee zijn de zeven schaalgerichten (Openbaring 16). Dat zijn oordelen die aan de plagen van Egypte doen denken. 

(Met dank aan Jan van Barneveld)

Openbaring 16:10
Tot slot, gaan we nog lezen wat er gebeurt als de vijfde engel zijn schaal uitgiet.
En de vijfde engel goot zijn schaal uit over de troon van het beest, en zijn koninkrijk werd verduisterd. En zij beten op hun tong van pijn.
En zij lasterden de God van de hemel vanwege hun pijn en vanwege hun zweren, maar zij bekeerden zich niet van hun werken.

Vraag.
Waar staat u als lezer van deze blog. Heeft u al het Zegel van de Heer ontvangen?
Of bijt u op uw tong vanwege uw pijn?