1ste Bazuin - Hagel, bloed. vuur

De zeven zegels, zeven bazuinen, en zeven schalen zijn de drie opeenvolgende series van eindtijd-oordelen van God. De oordelen worden steeds erger en verwoestender naarmate de eindtijd vordert. 
Nu als eerste de eerste bazuin en de eerste schaal, en de plagen van de Farao.

De eerste bazuin en de eerste schaal.
Als we openbaring openslaan bij hoofdstuk 8 vers 7, dan zien we daar het begin van het blazen op de bazuin. Even verder bij hoofdstuk 16 vers 2 zien we dat de schalen worden uitgegoten. Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat hoofdstuk 8, eerst een overzicht van de wereld geeft, en dat hoofdstuk 16 inzoomd op 1/3 deel van de aarde.

Hagel, bloed en vuur.
Wat lezen we allereerst in Openbaring 8:7:
"En de eerste engel blies op de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. En het derde deel van de bomen verbrandde, en al het groene gras verbrandde."

Dan maken we een sprong naar Openbaring 16:3 en 4
"En de tweede engel goot zijn schaal uit in de zee, en die werd bloed, als van een dode. En elk levend wezen in de zee stierf.
En de tweede engel goot zijn schaal uit in de zee, en die werd bloed, als van een dode. En elk levend wezen in de zee stierf.
En de derde engel goot zijn schaal uit in de rivieren en de waterbronnen, en het water werd bloed."

Laten we hagel, bloed en vuur eens nader bekijken.

Hagel
We gaan terug in de Bijbel naar het boek Exodus.
In Ex. 9:18 komen we het volgende tegen.
"Zie, Ik zal morgen omstreeks deze tijd heel zware hagel doen neerkomen, zoals er in Egypte niet is geweest van de dag af dat het gegrondvest is tot nu toe."

Bloed.
En in Ex. 7:17
"Zo zegt de HEERE: Hieraan zult u weten dat Ik de HEERE ben. Zie, ik zal met deze staf die in mijn hand is, op het water slaan dat in de Nijl is, en het zal in bloed veranderd worden."

Vuur
Dan komen we nu bij Openbaring 16:8-9
En de vierde engel goot zijn schaal uit over de zon, en haar werd macht gegeven de mensen te verzengen met vuur.
En de mensen werden verzengd door grote hitte. Maar zij lasterden de Naam van God, Die macht heeft over deze plagen, en zij bekeerden zich niet om Hem eer te geven.

Vandaag de dag.
Bloed
En door het vermoorden van mensen door IS waren er momenten dat de zee rood kleurde van het bloed. Maar ook massale vissterfte die niet te verklaren is. 

Het weer.
Kijkend naar het voorgaande en kijkend naar het heden m.b.t. het weer, zien we dat de regenbuien steeds heftiger worden, vaak gepaard gaan met hagel. Toeval? Of juist niet.
Er is dus veel gaande dat verklaart word door de mens als zijnde klimaat verandering, maar ik trek dat in twijfel. Want alles is in de Bijbel terug te vinden.

Als je deze verbinding zo leest, dan kun je stellen dat het Oude Testament en het Nieuw Testament nu al onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.


Dan als laatste.
Op de site van www.in-geest-en-waarheid.nlkwam ik het volgende tegen, wat ik toch wil aanhalen in deze blog. Het gaat wellicht wat dieper en de Bijbelteksten mag u nu zelf opzoeken, maar ik vond dit zo duidelijk dat ik het u niet wil onthouden.

De "aarde" (Grieks: ge = bouwland, akker) zijn wij, Gods volk (1Cor.3:9, Luk.8:8, zie afl.6). Die "aarde" zou "goede vruchten" moeten voortbrengen (Mar.4:1-20, Gal.5:22).
Maar er kan in onze "aarde" ook weinig "diepgang" zijn (Mar.4:15-17). 
Vaak zitten "dorens en distels" in de weg (Mar.4:18-19). Er kan "als we slapen" allerlei "onkruid" in "gezaaid" worden (Mat.13:25), een "hoge boom" opschieten of alleen maar "gras" op verwilderen en verdorren.

Over alles wat "Egypte" en "Babel" in "Gods akker" hebben gezaaid of geplant, werpt de Heer "hagel" en "vuur" (Op.9:23). Hij komt rechtmaken en met "hagel" elke schuilhoek van leugen en bedrog "slaan" (Jes.28:17). Hij zegt: "Ik steek een vuur aan, dat elke dorre boom in jullie zal verteren" (Ez.20:47). Wat een waarheid! Die komt hard binnen! Niet als "milde regen", maar als "hagel" en "vuur".
  
Het "bloed" in Gods "hagel en vuur" duidt op de gevoelens en verlangens van de hemelse Vader. Als Hij uitrukt en afbreekt, heeft Hij er een liefdevolle bedoeling mee. God is immers liefde (1Joh.4:8). Als Hij komt om uit te rukken en af te breken, is dat om te bouwen en te planten" (Jer.1:10, 31:28). Jesaja zegt: "Ik, de HEER, heb u geslagen, maar in Mijn welbehagen heb Ik Mij over u ontfermd" (Jes.60:10). Ontferming, dát is Gods passie!