Hemelse rechtbank (1) - Waarom?


God verhoort gebeden. Maar vaak kregen we geen antwoord. Hoewel onze gebeden wel zijn overeenkomstig het hart, de wil en de timing van God, worden er gebeden niet verhoord.
Dit tot teleurstelling van ons. Ik vroeg me af waarom gebeurt er dan niets. Wat houd gebeden tegen?
In deze studie wil ik u meenemen met mijn gedachten over.

In mijn zoektocht werd ik door een medechristen gewezen op het volgende boek:

"Procederen in de Hemelse rechtbanken" geschreven door Robert Henderson.

Ik heb het boek aangeschaft en ben er in gaan lezen. Een best interessant boek met nieuw inzichten. En enkele wil graag op deze blog met u delen.

Het spreekt voor zich dat alles wat ik lees en bestudeer, getoetst moet worden aan de Bijbel. Onderzoekt alles en behoud het goede. Ik zal alles Bijbels onderbouwen, met de bijbehorende teksten. 

En mijn visie hoeft niet uw visie te zijn. Sterker nog, je ziet vaak dat veel christenen, en ook niet christenen elkaar aanvallen als om interpretaties gaat, in plaats daar opbouwend mee aan het werk te gaan. Ik hoop wel dat deze studie u ertoe zet om de Bijbel erbij te nemen en alles te toetsen en alles gaat onderzoeken.

We gaan direct het slagveld op...
Kijkend naar de eerste hoofdstukken, en dat vond ik best confronterend, las ik dat we vaak direct het slagveld op gaan.
We gaan direct in gebed, we schreeuwen tegen de tegenstander, we zeggen decreten, we binden hem, kortom we gaan direct het slagveld op....
De vraag is, of dat effectief is.

In 1 Kor. 9 vers 26 lezen we het volgende:

Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zĆ³ met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla.

Maar hoe deed Jezus het?
Nu komen we al bij het eerste punt, hoe doet Jezus het. Kijkend in Openbaring 19 vers 11 staat daar het volgende.

En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.

Ofwel Hij, Jezus, oordeelt eerst, dan pas voert Hij oorlog.
Ik moet dit even laten bezinken. Oordelen, dan pas strijden. Wij gaan eerst de strijd aan, direct...

Rechtbanken op aarde en in de Hemel
In deze wereld wordt het oordeel geveld in de rechtbank. In de rechtbank vinden we de aanklager, de verdediger en de rechter.
Aan de hand wat de aanklager in petto heeft, zal er verdedigt moeten worden, voordat de rechter uitspraak doet.

Maar er is ook een Hemelse rechtbank. Als voorbeeld verwijs ik naar  Daniel 7, startend met vers 9 tot en met 11(HSV).

"9 Ik keek toe totdat er tronen werden geplaatst, en de Oude van dagen Zich neerzette.
Zijn gewaad was wit als de sneeuw en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol.
Zijn troon waren vuurvlammen en de wielen ervan waren laaiend vuur.

10 Een rivier van vuur stroomde en ging voor Zijn aangezicht uit.
Duizendmaal duizenden dienden Hem en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Zijn aangezicht.
Het gerechtshof hield zitting en de boeken werden geopend.

11 Toen keek ik, vanwege het geluid van de grote woorden die de horen sprak. Ik keek toe totdat het dier gedood werd en zijn lichaam vernietigd werd, en aan het laaiend vuur werd prijsgegeven." 

Hier zien we in vers 9, dat de tronen werden geplaatst, (Rechtszaal), en dat de Ouden van dagen Zich neerzette (rechters). Dan een het eind van vers 10, lees je dat het gerechtshof zitting hield.


Het speelt zich af in de toekomst en beschrijft een belangrijk keerpunt in de geschiedenis. God zet zich neer op Zijn troon om het lot van de wereld een definitieve wending te geven. Er volgt een rechtszitting.(bron: het Zoeklicht)

Hoe gaan we nu te werk?
Wat ik heb geleerd uit het boek, dat als we willen strijden, eerst moeten starten in de hemelse rechtbank. 

De tegenstander gaat stand en land over om zaken te vinden die tegen ons pleitten. Het is zaak om al deze zaken te belijden voor God, zodat de tegenstander er niets meer mee kan doen. Daarnaast kwam ik er ook achter dat je ook voor een ander kan belijden.

Kortom door alles wat verkeerd is geweest aan Jezus te vertellen, belijden, is het onmogelijk voor de satan om hier nog wat mee te kunnen doen. 
Je moet wel in ogenschouw houden om welke zaak het gaat, en dat je aan de hand daarvan de juiste zonden belijdt. Want de tegenstander de satan, zal er alleen er iets mee doen, als we een bedreiging voor zijn heerschappij vormen. 

Kijk maar eens naar de presidentsverkiezingen, daarin zie je dat tegenstanders zoeken naar eerdere feiten, welke degene kunnen ondergraven, om te voorkomen dat hij of zij president gaat worden.

Onze bloedlijn 
De bloedlijnen van ons zijn ook erg belangrijk. Jezus had een volmaakte bloedlijn, wij niet. Als de satan in onze bloedlijn iets vindt waar mee nog niet mee is afgerekend, lees beleden is, dan heeft hij het recht om ons daarmee tegen te houden.
En nu word het interessant. Dat betekent dus dat nog niet beleden zaken in een bloedlijn, gebeden kunnen tegenhouden. Niet alleen in onze bloedlijn, maar ook in de bloedlijn van de partner. Dat betekent ook, dat als we nu verkeerder uitspraken doen, deze gebeden kunnen tegen houden.

Mijn zoektocht stopt hier niet, maar gaat verder. In komende tijd zal ik wellicht nog meer gaan schrijven, maar het vereist veel gebed, studie en onderzoek, om de woorden goed neer te zet