Keer terug naar je eerste liefde

Laatste tijd hield mij deze Bijbeltekst mij bezig. Mede naar aanleiding van Jesus Christ Superstar waar er een scene is met Ted Neely in de rol van Jezus en Jezus in het olijfgaard Gethsemane is om te bidden. Veel mensen hebben zich afgekeerd van het geloof. 
Waarom? Lees dit eens. Pak de Bijbel en lees mee.

We lezen uit Mattheus 26:36-42, 

“Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een olijfgaard die Getsemane genoemd werd. Hij zei: 'Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.' Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, zei hij tegen hen: 'Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.' Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: 'Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.' Hij liep terug naar de leerlingen en zag dat ze lagen te slapen. Hij zei tegen Petrus: 'Konden jullie niet eens één uur met mij waken? Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.' Voor de tweede maal liep hij van hen weg en bad: 'Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat het dan gebeuren zoals u het wilt.' Toen hij terugkwam, zag hij dat ze weer sliepen, want ze waren door vermoeidheid overmand. Hij liet hen achter, liep opnieuw wat verder en bad voor de derde maal, met dezelfde woorden als daarvoor. Daarna voegde hij zich weer bij de leerlingen en zei: 'Liggen jullie daar nog steeds te slapen en te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan zondaars. Sta op, laten we gaan; kijk, hij die mij uitlevert, is al vlakbij.'

Jezus, in eenzaamheid en stilte, in de olijfgaard. Zijn discipelen sliepen, en Hij vroeg hun: “Kunnen jullie niet eens 1 uur met mij waken?
Zijn opdracht voor hun is o zo simpel. “Blijf hier met mij waken”.

Jezus, binnengehaald als held, de held van de mensen. De langverwachte verlosser. Hij zou hun verlossen van de Romeinen, althans dat dachten ze. Hij zou een nieuw koninkrijk stichten, dat verwachtten ze. Maar Jezus bedoelde een ander Koninkrijk. En de mensen waren teleurgesteld. Hun hoge verwachtingen tenietgedaan. Hun menselijke verwachtingen.

De verwachting nu zal het gebeuren…alleen het gebeurde niet zoals de mens dat verwachtte. Het gebeurde niet op hun manier. En toen men dat in de gaten kreeg, keerde velen Jezus de rug toe. 
En dit beeld zien we nu nog steeds. De verwachting bij bekering is groot, maar als het niet gebeurd op onze tijd, dan keren we de kerk, keren Jezus, keren we God de rug toe.
Immers God is toch almachtig. In mijn vraag was toch simpel. En waarom gebeurt er dan niks. 
Is mijn geloof te klein. Heb ik te weinig goede werken gedaan? Vragen die we ons als mensen dan stellen. Bestaat God dan wel, of…

En dan keren mensen God de rug toe en gaan terug naar hun oude vertrouwde leven. Niet ziende wat er op de achtergrond gebeurt. Niet de zegeningen die God ons geeft. Teleurgesteld, in alles.

Maar hoe zou Jezus zich voelen als je Hem de rug toekeert. Na alles wat hij, zichtbaar maar vooral onzichtbaar voor je gedaan heeft. Jezus zal dan in diepe rouw zijn, verdrietig, zoals ook hier in dit Bijbelvers naar voren komt. 
Hij vraagt om met hem te waken, maar men valt in slaap. En dat 3 keer. In slaap vallen terwijl Jezus voor je bid. In slaap vallen en Hem niet meer horen, niet meer zien. In slaap vallen omdat niet gebeurt wat jij had verwacht.

Is dat nou je geloof? Waar is de felheid waarmee je bekering begin. Waar is je nieuwe houding, waarmee je begon. De momenten van diepe Bijbelstudie, veel bidden, conferenties afgaan.

En nu, waar sta je nu? Ik kan beter vragen lig je nu? Lig je nu te slapen? Heb je Jezus de rug toegekeerd? Welke uitvluchten kun je nu bedenken om maar niks aan het geloof te doen?

Kijk je naar de mensen? Of richt je je op Jezus. Ja mensen maken fouten, en daarmee worden hele kerken, gemeenten veroordeeld door de wereld. En ja negatieve kanten zijn veel makkelijker te belichten dan de positieve kanten.
Heb je wel eens gevraagd aan de volgers van Jezus wat ze nog meer hebben gedaan? Waarom ze Jezus volgen?
Ik durf te zeggen van niet. Niemand vraagt het. Bang voor het antwoord. Bang dat ze een verkeerd beeld hebben.
Nee het is zo lekker negatief te zijn over alles wat misgaat.

Jezus ziet zijn discipelen slapen. Hij weet wat er gaat gebeuren. Hij zal verraden worden en aan het kruis genageld worden. En de mensen die hem eerst gevolgd hadden vervolgen Hem nu, omdat Hij niet was wie ze verwachten. Omdat Hij niet deed wat ze vroegen.
En zo is het nu ook onder de mensen die het christelijk geloof de rug toegekeerd hebben. Omdat ze teleurgesteld zijn, In wie? Jezus zegt men, maar ik denk meer in zichzelf, in het niet willen veranderen, in het niet willen volhouden.

Laat mij mijn huidig leven maar houden, dat is zo vertrouwd. Dat ken ik goed.
Geef mij maar brood en spelen. Jezus volgen, laat dat een ander maar doen.

Maar denk er eens over na, lees dit Bijbelgedeelte nog maar eens, en nog eens. 
En wie is Jezus dan voor jou? Durf jij dan terug te keren naar je eerste liefde, je bekering, je doop? Durf je te leven in de wetenschap dat Jezus je zal omarmen, leidden, ondersteunen waar nodig is? Dat Hij onvoorwaardelijke liefde voor je heeft, die je niet altijd ziet of zult zien. Maar dat alles in Zijn hand blijft, hoe uitzichtloos je toekomst ook is.

Keer terug naar je eerste liefde. Keer terug naar Gethsemane, en zoek de stilte op, bid, stort je hart uit, laat je weer vullen door Gods Woord.
Sta op en neem je matras mee, open je ogen en zie, wees niet meer kreupel en loop.
Loop in het Licht van Jezus Christus.

Amen.