Oudsten en hun taken

Wat lijkt me dat een moeilijke taak oudsten zijn, niet alleen ben je het aanspreekt punt van de gemeente, maar je mag ook allerlei problemen aanhoren, oplossen binnen de gemeente. En die zijn er talrijk. Van kleine ergernissen, verloop van de dienst, tot grotere zaken, onenigheid tussen de gemeente leden.

En helaas kun je niet iedereen naar de zin maken. Als iets niet naar de zin is van degene die het probleem heeft en graag opgelost ziet worden, gaat die veel sneller lopen dan als je dezelfde situatie zou hebben in het bedrijfsleven.

Vaak gaat het dan om het eigen belang, eigen ego, eigen visie, en is men niet bereidt te luisteren naar anderen, waaronder de oudsten. En na verloop van tijd besluit men of een eigen gemeente te beginnen of te gaan kijken naar een andere gemeente, om daar de kijken of men wel kan aarden.

Je hebt in deze dan 2 kampen, de ego en de oudsten die proberen een en ander te begeleidden. Is er dan een die tekort schiet, ik denk het niet. Beidden schieten te kort.
Wat is de taak van de oudsten eigenlijk, Bijbels gezien?

De Bijbel benoemt tenminste vijf taken en verplichtingen van een oudste (ook wel ouderling genoemd):

1) De oudsten bemiddelen bij conflicten in de kerk. (Hand. 15:1-2)
2) Ze bidden voor de zieken (Jac. 5:14 en 16)
3) Zij moeten in nederigheid de kerk hoeden. (1Petr 5:1-4)
4) Zij moeten waken over het geestelijk leven van de kudde. (Hebr. 13:17)
5) Ze moeten hun tijd doorbrengen met gebed en het onderricht van het Woord. (Handelingen 6:2-4)

Dat is best veel en een zware taak. Vraag is kan iedere oudste deze taak aan? Want het is nogal een verantwoording die men moet kunnen dragen, en als je op een van de punten faalt wat dan? Oudste zijn is in mijn opinie niet een ere baan, een baan van “Kijk mij eens”. Als je dat denkt dan zou ik zeggen stop er maar mee. Hetis meer dan pronken met veren.

Kijkend naar het takenpakket zijn er een aantal punten welke makkelijk te volbrengen zijn, maar een aantal zijn erg moeilijk goed te volbrengen.

Kijk bidden voor mensen, en tijd doorbrengen met gebed en onderricht, is nog in mijn ogen redelijk te doen. 

Soms wel lastig
Maar de andere punten, bemiddelen, nederigheid en waken, dat is vaak toch wel lastig.
In de jaren dat ik als christen rondloop, zie ik vaak toch weer mensen als oudsten die het werk niet aankunnen, opgebrand raken, en dan zichzelf verwijten maken.
Zeker als er veel gaande is in de gemeente, zie je dat veel gemeente leden tijd opeisen van de oudste. Opeisen, ja opeisen, jij bent oudste dus…

Dus oudsten, een veelzijdige en moeilijke taak